Somaliland - Reisverslag uit Mogadishu, Somalië van Rhonda Eikelboom - WaarBenJij.nu Somaliland - Reisverslag uit Mogadishu, Somalië van Rhonda Eikelboom - WaarBenJij.nu

Door: Rhonda

Blijf op de hoogte en volg Rhonda

15 April 2012 | Somalië, Mogadishu

Terwijl ik dit schrijf valt de eerste regen van het seizoen hier in Somaliland. Een lang verwachte regen en regen die erg belangrijk is voor het land. Somlailand, een gedeelte van Somalie dat zich zo’n 20 jaar geleden onafhankelijk heeft verklaard maar daar nog geen internationale erkenning voor krijgt, heeft al een aantal jaren last van droogte. En droogte leidt tot slechte oogsten en slechte oogsten leiden tot ondervoeding. Medair werkt sinds 2008 in Somaliland met een voedseldprogramma voor ondervoedde kinderen. Maar tegelijk kijken we naar de oorzaken van ondervoeding en hebben we een medisch programma opgezet waar klinieken ondersteunt worden en kinderen gevaccineerd worden. En we hebben een aantal water techneuten die zich beraden op manieren om regen water op te vangen zodat dorpen toegang hebben tot water ook in droge tijden. De nood is hoog hier in Somaliland en er de vooruitzichten op dit komend regen seizoen zijn niet zo goed.
Ik ben inmiddels een week of drie terug en werk opnieuw met Medair. Dit keer als landen directeur en dat betekent dat ik verantwoordelijk ben voor de verschillende programma’s die we hier hebben. Een nieuwe uitdaging en deze eerste weken zijn een spoed cursus in cultuur, taal, programma en iedereen leren kennen. Het zal wel even duren voordat Somaliland net zo thuis zal voelen als Darfur, maar de eerste indrukken zijn in elk geval goed.

Mijn eerste bezoek is aan het zogenaamde stabilisatie centrum waar ernstig ondervoedde, zieke kinderen worden opgenomen. Zo is er Fatna, 8 maanden oud en ze weegt nog geen 4 kilo als ze opgenomen wordt. Diarree en overgeven maken het alleen maar moeilijker om voedsel binnen te houden. Haar moeder is wanhopig en weet niet meer wat ze moet doen. Totdat een Medair team een bezoek brengt aan haar dorp, ver weg van de bewoonde wereld. Fatna heeft inmiddels geen energie meer, haar ogen staan dof en ze houdt geen eten en drinken meer binnen. Fatna wordt opgenomen in het stabilisatie centrum en na een paar weken intensieve medische verzorging knapt Fatna op. Tegen de tijd dat ik het centrum bezoek kan Fatna inmiddels weer lachen. Een leven dat verloren leek is gered. Hoop waar geen hoop leek te zijn.

• 15 April 2012 - 18:03

Sybe En Joke:

Hoi Ronda, wat fijn om te lezen. Liefs

• 15 April 2012 - 19:26

Nicolette:

Hoi Rhonda,
    Somaliland.... weer een land dat ik associeer met geraamtes van koeien, door de dorst omgekomen.
    Maar nu ook met een opgeknapte Fatna. Wat zal haar moeder blij zijn.
    Is er veel verschil in cultuur met Sudan?
    Hier bloeien de paardenbloemen en vandaag waait er een frisse wind.
    Liefs,
    Nicolette

• 15 April 2012 - 22:58

Johan:

Zozo, landendirecteur... Krijgen we straks updates van je secretaresse?
    Zonder gekheid: Fijn om te lezen. Zegen!

• 16 April 2012 - 09:22

Henk:

Ha Rhondha,

Goed om weer wat van je te lezen. Head of mission; I'm imoressed. Alhoewel je hebt het in je dus eigenlijk ook normaal. Wel spannend, gun je de tijd om er aan te wennen.

Ik ga in juni verhuizen naar Groningen. De deur staat altijd open.

Take care!!!

• 16 April 2012 - 11:31

Ruth Bijpost:

Hoi Rhonda,
    Pas aangemeld voor je nieuwsbrief en nu al onder de indruk. Wat een uitdaging. Altijd bewondering voor mensen die zoveel ongemak opzoeken uit liefde voor mensen en door de kracht van God. Ik ga voor je bidden de komende tijd en heel veel wijsheid, inzicht en kracht de komende tijd.
    Gr. Ruth

• 16 April 2012 - 15:31

Joke:

Ha Rhonda, ben natuurlijk al een beetje bij gepraat! Wens je Gods zegen in dit nieuwe project! Joke

• 16 April 2012 - 17:38

Dorien:

He Rhonda,
    Dus weer een nieuw project. Ik wil je heel veel geluk liefde en wijsheid wensen. En hoop dat je ook voor somaliland een boel kan betekenen. IK zal met smart wachten op je verhalen!

• 17 April 2012 - 12:01

Tante Enny:

Rhonda, we wensen je veel zegen en wijsheid toe en hopen dat je je daar ook spoedig op je plek zult voelen.

Lieve groetjes van ons en ook van pake !

• 29 April 2013 - 18:30

Bilaal:

Kom zelf uit somalie en vind het een prachtig land alleen de oorlog en droogte is een moeilijk probleem ik hoop dat somaliland zich bedenk en weer samen een land worden want van een 7 naar 1 dat kan toch niet :) (als somalland iweg gaat lijkt niet meer op een 7 )