Geneina - Reisverslag uit El Geneina, Soedan van Rhonda Eikelboom - WaarBenJij.nu Geneina - Reisverslag uit El Geneina, Soedan van Rhonda Eikelboom - WaarBenJij.nu

Geneina

Door: Rhonda

Blijf op de hoogte en volg Rhonda

19 Juni 2010 | Soedan, El Geneina

De eerste twee weken in Soedan zitten er op!
Vorige keer schreef ik over mijn reisvisum en de vraag of dit allemaal rond zou komen. Dat is gelukkig goed gegaan en afgelopen zondag ben ik naar Darfur gevlogen. Het vliegveld in Geneina, de hoofdstad van west Darfur, is weinig veranderd. Er ligt nog steeds geen asfalt op de landingsbaan en de geiten moeten nog steeds worden weg gejaagd als er een vliegtuig aankomt. En er liggen nog steeds een aantal gecraste vliegtuigen – dat geeft niet echt vertrouwen in de landingskunsten van piloten en/ of de staat van de landingsbaan!
Vanaf het vliegveld is het zo’n 15 minuten rijden naar het kantoor. En vergeleken met een aantal jaren geleden is er behoorljk wat veranderd! Er ligt zowaar een heuse asfaltweg en het verkeer is enorm toegenomen. Tot 2005 waren het voornamelijk VN en hulpverleningsorganisaties (NGOs) die auto’s hadden. Toen kwam de eerste ‘ prive’ auto – nu zijn dat er honderden. Tussen de auto’s lopen nog steeds kamelen, geiten, paarden en vooral veel ezels. De hitte, de geur en de bedrijfigheid komen mij wel bekend voor en het voelt alsof ik hier gisteren ben weg gegaan.
Op kantoor aangekomen word ik enthousiast ontvangen door de nationale staff. Met velen heb ik in 2005 en 2006 samen gewerkt en het is een warm welkom! In mijn beste Arabisch vraag ik hoe het met de familie is, hoe het in Geneina is en hoor ik terug dat ze blij zijn dat ik terug ben. Ik doe hard mijn best om alle namen te herinneren, maar daar heb ik wat langer voor nodig! Er werken zo’n 130 mensen vanuit het kantoor in Geneina en daarnaast hebben we nog zo’n 300 mensen in de verschillende dorpen werken en nog eens 1500 vrijwilligers. Misschien moet ik niet eens proberen om alle namen te leren!

Afgelopen week is een week van introductie geweest. Mark, degene van wie ik de baan overneem als project leider, vertrekt volgende week, dus ik probeer zoveel mogelijk informatie uit hem te krijgen. Het project is gegroeid in de afgelopen jaren. Momenteel bieden we (basis) gezondheidszorg aan zo’n 330 000 mensen en schoon drink water en latrines aan 280 000 mensen. Die mensen zijn zowel vluchtelingen vanuit Darfur, vluchtelingen vanuit Tsjaad en de ‘gewone’ mensen in de bestaande dorpen. Daarnaast speelt Medair een belangrijke rol in de coorindatie van alle hulpverleningsorganisaties in West Darfur. Naast dat ik de ins en outs van het project probeer te ontdekken, probeer ik ook kennis te maken met andere organisaties, de verschillende VN groepen en de verschillende regereings beambten. Een heel rijtje en ik denk dat ik wel even nodig heb om alles op een rijtje te hebben!

Qua veiligheid is het momenteel aardig rustig. Of misschien beter gezegd – we hebben zoveel maatregelen genomen om risico’s te verminderen, dat het aardig veilig voelt. Veel maatregelen ken ik nog van voorgaande bezoeken: altijd laten weten waar je bent, altijd een telefoon en radio (walkie talkie) bij je hebben, als je later terug komt dan gepland, dit laten weten etc. Andere maatregelen zijn nieuw. Afgelopen jaar zijn er veel huizen en kantoren van hulpverleningsorganisaties overvallen en dus hebben we de veiligheid van het huis vergroot. De muren zijn hoger, deuren hebben een dubbel slot, nooit dezelfde weg naar huis rijden en niet alleen in een auto rijden of alleen over straat lopen. Het lijkt misschien strikt, maar al die maatregelen samen geven toch ook wel een veilig idee. We weten in elk geval dat wij er vanuit onze kant alles aan doen om de risico’s zo klein mogelijk te houden.

  • 19 Juni 2010 - 17:36

    Henk:

    Wauw, inderdaad een heel groot team. Wel geweldig dat je de kans krijgt om zo'n grote ploeg te leiden.
    By the way, ik ga vanaf oktober weer voor HI aan de slag in Jerusalem / Westbank.

  • 19 Juni 2010 - 18:02

    Nicolette Silvis:

    Hoi Rhonda,
    Jij hoeft je niet te vervelen, zo te lezen.
    Hoe is het met de gevechten in de regio? En moet je nog persoonlijk je opwachting gaan maken bij de leiders van de verschillende groepen?
    Ik hoop dat je de nationale staff in goede gezondheid weer terug gezien hebt na de jaren van afwezigheid.
    liefs van uit een overdadig-groen maar koud Hollandscheveld,
    Nicolette

  • 19 Juni 2010 - 18:11

    Trijnet:

    Hé meid,

    helaas is het van eten niet meer gekomen, gaan we zeker nog een keer doen als je ooit weer eens terug komt.
    Ik lees met veel genoegen je reisverslag en zie je daar al rond lopen. Ik heb veel respect voor je hoe jij je daar inzet. Van morgen las ik in de krant dat het morgen de inter. vluchtelingendag is, dit gaf me direct te denken aam jou. Je hebt een hele verantwoordelijkheid op je genomen. In gebed aan onze Vader vragen wij of HIJ je nabij wil zijn en dat je wijsheid van HEM mag ontvangen. Veel sterkte bij alles.

    Liefs Trijnet

  • 19 Juni 2010 - 21:06

    Leny En Koos:

    Hoi Rhonda,
    Krijgen nu een beeld van je.
    Kunnen het bijna niet vatten.
    Geweldig,wat jullie daar betekenen.
    Er is een paar jaar geleden een meisje naar jou vernoemd.
    Is dat in Darfur(Geneina)?
    Hoe gaat het met haar?
    Liefs vanuit het Westland

  • 21 Juni 2010 - 15:36

    Joke:

    Dag Rhonda,

    Het doet goed om je verhaal te lezen!

    Ik kijk omhoog, naar de bergen, Wie zal mij helpen steeds weer?
    Dat is mijn Schepper, mijn Beschermer, mijn hulp is van de Heer'.
    Hoog als de bergen, diep als het meer,
    is mijn Beschermer, Jezus, mijn Heer.

    Want jouw Bewaarder zal niet slapen, waar jij ook gaat.
    Hij zal je voeten bewaren voor alle kwaad.
    Hoog als de bergen, diep als het meer,
    is jou Beschermer, Jezus, mijn Heer.
    Liefs v Joke L


  • 22 Juni 2010 - 10:07

    Wangari & Douwe:

    Hoi Rhonda,

    Leuk dat alles weer op z'n pootjes terecht is gekomen. Het zal vast niet lang duren voordat je er weer helemaal in zit.

    Doe allen de groeten in ieder geval.

    Is de onderhoudsgarage die ik ooit heb opgezet er nog?

    Succes daar!

  • 16 Juli 2010 - 07:37

    Els Timmerarends:

    Hoi Rhonda,

    Inmiddels ben je er alweer zo'n anderhalve maand; lukt het om in/ overzicht te krijgen in de taken die er liggen voor je? Je zult er vast al weer helemaal "in" zitten, alsof je maar even weg bent geweest schat ik zo in. Ik hoop dat de veiligheid enigszins geborgd kan worden zodat jij/ jullie het noodzakelijke werk kunnen blijven doen. Alle goeds! Groet vanuit een toch ook wel warm ( voor onze begrippen dan) nederland. Els

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Soedan, El Geneina

Darfur

Recente Reisverslagen:

15 April 2012

Somaliland

19 Januari 2012

Goodbye Darfur...

19 December 2011

Kopjes thee

03 November 2011

Teamdag

29 Oktober 2011

Op bezoek bij Rhonda
Rhonda

Ik werk als landen directeur voor Medair Somalia/ Somaliland. Wederom een uitdagende baan!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 244
Totaal aantal bezoekers 80484

Voorgaande reizen:

08 Januari 2016 - 08 Januari 2016

Irak

01 Februari 2012 - 01 Oktober 2013

Somaliland

01 Juni 2010 - 30 Januari 2012

Darfur

12 December 2009 - 03 Januari 2010

Even terug...

01 Januari 2005 - 28 Maart 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: