Vakantie! - Reisverslag uit Zanzibar, Tanzania van Rhonda Eikelboom - WaarBenJij.nu Vakantie! - Reisverslag uit Zanzibar, Tanzania van Rhonda Eikelboom - WaarBenJij.nu

Vakantie!

Door: Rhonda

Blijf op de hoogte en volg Rhonda

19 Oktober 2010 | Tanzania, Zanzibar

Tijd voor vakantie! Het grote plan is om tijdens deze vakantie met mijn ouders en zus naar Kenia en Tanzania te reizen. De reis begint echter goed voor mij – het vliegtuig van Khartoum naar Nairobi is te vol geboekt en er is geen plaats voor mij. Mijn familie is inmiddels al in Kenia maar moeten het nog een dagje zonder mij stellen. De volgende nacht prober ik opnieuw een plaatsje te bemachtigen op de vlucht naar Nairobi en gelukkig gaat het deze keer goed. Om 7 uur ‘s ochtends land ik in het koele Nairobi en ontmoet ik mijn familie! De vakantie kan beginnen!
We nemen de bus richting Tanzania, een 7 uur durende, warme, stoffige en hobbelige reis naar Arusha, in het noorden van Tanzania. De volgende dag verkennen we op ons gemak Arusha te voet. Het gemak duurt echter niet heel erg lang want ik krijg het voor elkaar om m’n enkel te verzwikken… Verplicht rusten dus deze vakantie:) Rusten kan goed achterin een safari-jeep dus besluiten we op een 2-daagse safari te gaan. Twee dagen lang rijden we door nationale parken in Tanzania. We zien de schoonheid van de schepping. We zijn diep onder de indruk van de olifanten, giraffe’s, leeuwen, zebra’s en de vele andere dieren. De leeuwen liggen rustig naast de weg in de schaduw, de zebra’s steken in grote getale de weg over en de olifanten passeren ons vanaf een paar meter afstand. We brengen de nacht door in een tentenkamp met prachtig uitzicht. Ook de volgende dag genieten we van de schoonheid van een krater met honderden flamingo’s, zebra’s, nijlpaarden en andere dieren die we normaal alleen in de dierentuin zien. Op de terugweg houdt de jeep er mee op terwijl we nog een uurtje of drie verwijderd zijn van de bewoonde wereld. De chauffeur doet hard zijn best om de jeep weer aan de praat te krijgen, maar zonder succes. Verschillende andere jeeps stoppen en bieden hulp aan maar ook dit zet geen zoden aan de dijk. De ANWB is in de verste verte niet te bekennen en dus is het hopen op iemand die verstand van auto’s heeft. Een half uur, en 15 mensen later die geen verstand van auto’s hebben, later, is er eindelijk iemand die de jeep weer aan de praat krijgt. Een paar draadjes worden onder de motorkap vastgeknoopt en we kunnen weer verder. Wonder boven wonder komen we een paar uur later veilig aan in Arusha. Het is tijd voor een douche en een schoon bed.

Omdat het voor mijn ouders en zus de eerste keer is dat ze met de Afrikaanse cultuur in contact komen besluiten we een dagje met de Masai stam door te brengen. We regelen een gids en gaan op pad. Na een half uur rijden moeten we te voet verder. Dat gaat mij niet lukken met mijn gekneusde enkel en dus strijk ik neer onder een boom in een dorpje aan de kant van de weg. Hierbij een verslagje van mijn zus van deze dag (aangezien het onder de boom niet erg interessant was):
'Mijn ouders en ik gingen op pad met de gids. Hij vertelde dat het ongeveer twee uur lopen was dus bereidden we ons zo goed als mogelijk voor op de trip. We liepen de heuvels in en kwamen al snel aan bij en soort mijn. Hier halen vrouwen, die geen school hebben gehad en geen werk in de stad kunnen krijgen, grind uit de grond en doen dit in zakken. Elke zak weegt zo rond de 25 kilo en deze vrouwen vullen zo’n 60 zakken per dag. Erg zwaar werk dus! We worden uitgenodigd om met hun mee te gaan de mijn in om te kijken hoe ze precies te werk gaan. We worden aan de hand genomen en gaan door een smal paadje de mijn in. Zodra we beneden komen wordt het pikkedonker en staan er 20 vrouwen om ons heen ons aan te moedigen om nog verder de mijn in te gaan. Het wordt ons echt even te veel en willen zo snel mogelijk weer naar boven. We worden keihard uitgelachen door deze vrouwen, maar ik ben blij dat ik weer daglicht zie. Respect voor deze vrouwen!
Vervolgens hebben we een wandeling gemaakt naar een Masai dorpje waar we de hutten hebben bekeken en een lokale lunch hebben gehad. Zo hebben we een indruk gekregen van de manier waarop deze stam leeft. Uiteindelijk zijn we nog, dit keer samen met Rhonda, naar de medicijnvrouw geweest. Erg leuk om te zien hoe deze vrouw met beperkte middelen uit de natuur haar mensen probeert te helpen. Wij zijn stoffig, verhit en moe en verlangen naar een verfrissende douche, een gemak wat de Masai niet kennen.'

Via Dar el Salaam (de hoofdstad van Tanzania) zijn we inmiddels aangekomen op Zanizbar, een eiland in de Indische oceaan. Hier is het genieten van zon, zee en strand! We blijven hier nog een paar dagen en reizen vrijdag weer terug naar Kenia, waar onze wegen zich weer zullen scheiden Voor nu is het nog even genieten van elkaar en het prachtige eiland Zanzibar!


  • 19 Oktober 2010 - 16:44

    Jannie:

    Geniet nog msar even van elkaar, het is zo voorbij. en Rhonda, sterkte met je enkel!
    Groetjes

  • 19 Oktober 2010 - 16:56

    Roelie De Vos:

    Bedankt voor dit "leuke" reisverslag van jullie viertjes. 'k Hoop dat je enkel gauw weer helemaal beter is Rhonda en wens jullie nog veel plezier.

    Lieve groet van jullie tante, zus en schoonzus

  • 19 Oktober 2010 - 17:19

    Maria:

    Ronda, wat apart is dit nu weer. Ik heb net een boek gelezen van iemand die getrouwd is geweest met een man uit deze Masai stam. Ook de film heb ik hiervan gezien. Een waar gebeurd verhaal en het boeide mij zo hoe deze mensen leven. Nu lees ik dat jullie persoonlijk dit zijn gaan bekijken. Wat bijzonder is dit. Ik wens je verder veel sterkte en zegen toe.

  • 19 Oktober 2010 - 18:05

    Sonja:

    Geniet nog even van je vakantie voordat je weer terug gaat naar Soedan; Tanzania klinkt erg leuk!

  • 19 Oktober 2010 - 18:17

    Deborah Warta:

    Hey Rhon,

    Even niet teveel ellende om je heen. Geniet van de aanwezighied van je familie. Wat een uniek moment om hun te laten proeven aan Afrika. Weten ze tenminste waar je het over hebt als je het hebt over maispap......

  • 19 Oktober 2010 - 18:21

    Leny En Koos:


    Dit is wat anders ,dan zo,n 16 jaar geleden.
    Toen gingen jullie,met z'n achten, in de bus met vouwwagen naar Spanje.
    Het kan verkeren.
    Veel plezier en Rhonda,
    Toi ,Toi .Het komt allemaal weer goed.

  • 19 Oktober 2010 - 19:21

    Corina:

    Ha, wat leuk om te lezen allemaal. Alleen die enkel he, was het weer dezelfde voet? Wat is Zanzibar mooi he, met die witte stranden. Weet je dat je ook terug naar het vaste land kunt zeilen? Moet je alleen geen last van zeeziekte hebben....
    Geniet er nog ff van!
    Liefs Corina

  • 19 Oktober 2010 - 19:23

    Trijnet:

    Geniet nog maar even van je wel verdiende vakantie.

    Liefs Trijnet

  • 19 Oktober 2010 - 19:25

    Joke:

    Geniet van je welverdiende vakantie! groet Joke

  • 19 Oktober 2010 - 20:29

    Sjanie:

    geweldig zeg dat je ouders en je zus er zijn. Zowel voor jou als voor hun erg bijzonder geniet ervan. Jan en Greet dat zijn dan weer de bijkomstige voordelen als je dochter uitleend aan een land als Afrika. Heb je een hele goede reden om te gaan. geniet van elkaar en prachtig land

  • 20 Oktober 2010 - 12:13

    Wangari & Douwe:

    Heerlijk he, die Oost Afrikaanse landen. Van een vlakke weg moeten ze nog maar even blijven dromen dus het blijft oppassen geblazen.

    Geniet er nog maar even van en de hartelijke groeten...

  • 20 Oktober 2010 - 17:50

    Nicolette Silvis:

    Lieve Rhonda,heb jij die dag werkelijk niets anders gedaan dan ergens in een dorpje onder een boom zitten? Kwam er niemand een praatje maken? En dat is dus wel vertrouwd, een blonde schone die niet eens kan lopen onder een boom achter laten?
    'k Ben ook benieuwd hoe je ouders en zus de autopech beleefd hebben, zo in de wildernis.
    groetjes,
    Nicolette

  • 20 Oktober 2010 - 19:51

    Sam En Grietje:

    Leuk dat je ons a.h.w. mee neemt op reis.
    Een tentenkamp met prachtig uitzicht ....
    Lijkt me erg leuk.
    Groetjes ook aan je zus en ouders.

  • 22 Oktober 2010 - 12:18

    Ria:

    Hoi Rhonda,

    Beterschap met je enkel, houd hem maar lekker in de zee! En succes straks als je weer aan het werk gaat.

    groet,
    Ria (BGA)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Zanzibar

Darfur

Recente Reisverslagen:

15 April 2012

Somaliland

19 Januari 2012

Goodbye Darfur...

19 December 2011

Kopjes thee

03 November 2011

Teamdag

29 Oktober 2011

Op bezoek bij Rhonda
Rhonda

Ik werk als landen directeur voor Medair Somalia/ Somaliland. Wederom een uitdagende baan!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 290
Totaal aantal bezoekers 80295

Voorgaande reizen:

08 Januari 2016 - 08 Januari 2016

Irak

01 Februari 2012 - 01 Oktober 2013

Somaliland

01 Juni 2010 - 30 Januari 2012

Darfur

12 December 2009 - 03 Januari 2010

Even terug...

01 Januari 2005 - 28 Maart 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: