Zandstorm - Reisverslag uit Khartoem, Soedan van Rhonda Eikelboom - WaarBenJij.nu Zandstorm - Reisverslag uit Khartoem, Soedan van Rhonda Eikelboom - WaarBenJij.nu

Zandstorm

Door: Rhonda

Blijf op de hoogte en volg Rhonda

06 Juni 2010 | Soedan, Khartoem

Het is zaterdagavond zes uur als we beginnen aan de landing naar Khartoum. Als ik naar buiten kijk, verwacht ik de contouren van Khartoum te zien. In plaats daarvan zie ik alleen maar een enorme hoeveelheid zand. Kort daarna roept de piloot om dat er een zandstorm is in Khartoum en dat het zicht te weinig is om veilig te kunnen landen. Hij hoopt op een snelle verbetering van het weer zodat we alsnog kunnen landen.
Het is momenteel zo'n beetje het heetste seizoen in Khartoum met temperaturen die kunnen oplopen tot zo'n 50 graden. Een hete wind erbij zorgt voor de zogenaamde zandstormen. Neem daarbij nog de woestijn die om Khartoum heen ligt en de vele zandwegen. Zand kruipt dan echt door elk gaatje naar binnen en 's morgens ligt overal een laagje zand op.
Na een half uur rond gecirkeld te hebben boven Khartoum, kunnen we toch nog landen en komen we veilig aan in Khartoum.

Komende week ben ik in Khartoum voor introductie en de planning is dat ik zaterdag door vlieg naar Darfur (nog zo'n drie uur vliegen naar het Westen). Ik heb echter alleen maar een visum gekregen om het land binnen te komen en mag nog niet naar Darfur reizen. De aanvraag is hiervoor wel ingediend, maar is gelinked aan de registratie van Medair als organisatie in Soedan. Die registratie moet elk jaar vernieuwd worden en momenteel zitten we midden in dit proces. Zolang die registratie nog niet vernieuwd is, worden visa wel eens tegen gehouden. We hebben een aantal goede Soedanese mensen in dienst die full time bezig zijn met alle visa aanvragen en ik hoop maar dat het hun lukt om ook mijn visum rond te krijgen!

  • 06 Juni 2010 - 12:57

    Henk:

    Een zandstorm, 50 graden, geen visum......het leven lacht je toe.
    Succes met de omschakeling

  • 06 Juni 2010 - 13:42

    Jannie:

    Een grote zandbak en dan nog 50 graden erbij. Ik hoop wel dat je een visum krijgt, anders moet je terug?
    Sterkte daar en groetjes

  • 06 Juni 2010 - 15:28

    Sonja:

    Nou, het is wel erg droog hoor in Khartoum. Wel even anders dan in Nederland. In Juba zijn de regens inmiddels begonnen dus wie weet komt er ook wat verkoeling jouw kant op!

  • 06 Juni 2010 - 18:23

    Vera:

    Hoi Rhonda!
    Fijn dat je veilig bent aangekomen! Succes met de introductie komende dagen en ik hoop dat het goed gaat met je visum:)
    Groetjes Vera

  • 06 Juni 2010 - 19:07

    Leny En Koos:

    Hallo oud lief buurmeissie,
    Hartelijk bedankt voor het reisverslag.
    Je hebt een geweldige site.
    Kieken uit naar je volgende bericht.
    Veel succes.

  • 06 Juni 2010 - 19:14

    Mama:

    Lieve Rhonda,
    Ik heb je berichtje net gelezen en ben nu al bij tante Roelie. We zijn blij dat je weer heelhuids bent aangekomen en hopen dat het verder deze week ook voorspoedig zal verlopen.
    Veel succes en zegen toegewenst, samen met de hartelijke groeten en veel liefs zal het vast
    goed komen.
    Mama en tante Roelie

  • 07 Juni 2010 - 06:41

    Deborah:

    Hey woestijnvrouwtje,
    Je kunt er weer tegen aan. Ik hoop dat die zandstorm geen voortekenen zijn voor nog meer storm. In ieder geval kan jij er weer tegen aan. Ik denk aan je. Fijn dat je veilig bent aangekomen

  • 07 Juni 2010 - 11:43

    Ysebrand En Sigrid:

    Fijn dat je goed bent aangekomen, we mogen verwachten dat de Heer je ook wel zal helpen op het vervolg van je reis. Ik hoop en bid dat die voorspoedig zal zijn. Veel zegen gewenst, en hoop dat je je snel weer thuis voelt in dat hete land.

    groet

    Ysebrand en Sigrid

  • 07 Juni 2010 - 13:18

    Nicolette Silvis:

    Hoi Rhonda,

    Mooie foto's! Die geven samen met jouw beschrijving van de zandstorm & visumbureaucratie weer een mooi beeld! Wat is dat voor een 'driewielertje' dat geparkeerd staat tegen de muur van jullie teamhuis?
    En als er bij deze temperaturen een zandstorm is, hoe ga jij dan gekleed? Een degelijke winddichte burka is dan toch het enige dat je tanden niet teveel laat knarsen?
    Ik zie uit naar volgende berichten,
    Liefs!
    Nicolette

  • 09 Juni 2010 - 19:35

    Maria Burger:

    Dag Ronda, je kunt je nauwelijks hier in Nederland al deze dingen voorstellen, nog maar niet te spreken van al die uitgestrekte handen van zoveel mensen. Ik bid voor je. Liefs en zegen van Maria.

  • 10 Juni 2010 - 07:31

    Karin:

    Hoi Rhonda,

    Pffff wat een verhaal alweer. En dat in de eerste week....
    We zijn een week verder: Hoe is het nu? Is je visum in zicht? Wat doe je nu?
    Vanavond kring...we zullen voor je bidden!
    Zet 'm op!!
    Knuffel

  • 18 Juni 2010 - 22:04

    Yvette:

    Hey Rhonda,
    Mooie site hoor met mooie foto's erop.
    Hoe vergaat het je tot nu toe? En weet je inmiddels al wat meer over je visum?
    suc6 met alles!
    Groetjes Yvette

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Soedan, Khartoem

Darfur

Recente Reisverslagen:

15 April 2012

Somaliland

19 Januari 2012

Goodbye Darfur...

19 December 2011

Kopjes thee

03 November 2011

Teamdag

29 Oktober 2011

Op bezoek bij Rhonda
Rhonda

Ik werk als landen directeur voor Medair Somalia/ Somaliland. Wederom een uitdagende baan!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 311
Totaal aantal bezoekers 80297

Voorgaande reizen:

08 Januari 2016 - 08 Januari 2016

Irak

01 Februari 2012 - 01 Oktober 2013

Somaliland

01 Juni 2010 - 30 Januari 2012

Darfur

12 December 2009 - 03 Januari 2010

Even terug...

01 Januari 2005 - 28 Maart 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: