Terug in Afrika - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Rhonda Eikelboom - WaarBenJij.nu Terug in Afrika - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Rhonda Eikelboom - WaarBenJij.nu

Terug in Afrika

Door: Rhonda

Blijf op de hoogte en volg Rhonda

15 April 2007 | Kenia, Nairobi

In Zuid Soedan wonen zo'n 9 miljoen mensen. Welgeteld 250 meisjes hebben in 2004 de lagere school af kunnen maken. Over het aantal meisjes dat een middelbare school opleiding heeft gehad, wil ik niet eens nadenken. Het aantal jongens met een opleiding ligt iets hoger, maar dat brengt het aantal mensen met een opleiding nog niet erg hoog. Ook andere zogenaamde 'ontwikkelings indicatoren' zijn schrikbarend laag. Er is een hoge kindersterfte, wegen zijn er nauwelijks en basis gezondheids zorg is voor het merendeel van de bevolking niet beschikbaar. Zomaar wat eerste indrukken...

Het is alweer twee weken geleden dat ik uit Nederland vertrok. Na een nacht vliegen in Nairobi, Kenia, aangekomen. Daar heeft Medair een kantoor dat ondersteuning biedt aan het programma in Zuid Soedan. En daar begint ook mijn introductie voor het Zuid Soedan programma. Het is inlezen in de verschillende project voorstellen, de politieke situatie in Zuid Soedan en vooral kennis maken met erg veel mensen. Mijn hoofd tolt er een beetje van!

Afgelopen vrijdag ben ik naar Lokichogio (oftewel Loki) in Noord Kenia gevlogen. Ooit een klein dorpje, nu is Loki de springplank naar Zuid Soedan. Een groot VN kamp is opgezet om alle hulp te coordineren en vrijwel alle organisties hebben hier een kantoor. Was Nairobi lekker koel, hier raakt de hitte me weer. Het is vlak voor het regenseizoen en daardoor is de luchtvochtigheid erg hoog. Ook al het ongedierte heet me weer welkom in Afrika. 's Avonds zit er een sprinkhaan op m'n bed en de kakkerlakker kruipen weer rond in de wc's....Welkom terug!

Morgen vlieg ik door naar Aweil in Zuid Soedan. Medair heeft daar een kliniek en die proberen we over te dragen aan het Ministerie van Volks gezondheid (MoH). Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. MoH zegt geen geld en medicijnen te hebben en dus niet in staat te zijn om deze kliniek over te nemen. Morgen hebben we een vergadering met MoH om te kijken hoe we dit kunnen oplossen.
Daarna ga ik verder Zuid Soedan in om de verschillende Medair projecten te bezoeken. Een hoop gereis dus in de komende dagen!

  • 15 April 2007 - 18:29

    Henk:

    Hoi Rhondha,

    In Nederland is het even aan het zomeren (27 º en 50% luchtvochtigheid), voor de Kenianen een makkie. Prompt wint een van hen dan ook weer de marathon van R`dam. Benieuwd wat voor `n verschillen je ziet tussen Dafur en Zuid-Sudan. Waar kom je te wonen? Meerdere expats van Medair bij elkaar? Je moet wel een fototje zetten in je profiel. Zo lijkt het bijna een afbeelding van opsoring verzocht.
    Foto`s van je werk & wonen zijn natuurlijk welkom.
    Succes de eerste weken.
    Cheers!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rhonda

Ik werk als landen directeur voor Medair Somalia/ Somaliland. Wederom een uitdagende baan!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 211
Totaal aantal bezoekers 80510

Voorgaande reizen:

08 Januari 2016 - 08 Januari 2016

Irak

01 Februari 2012 - 01 Oktober 2013

Somaliland

01 Juni 2010 - 30 Januari 2012

Darfur

12 December 2009 - 03 Januari 2010

Even terug...

01 Januari 2005 - 28 Maart 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: