Ministers op bezoek - Reisverslag uit Juba, Soedan van Rhonda Eikelboom - WaarBenJij.nu Ministers op bezoek - Reisverslag uit Juba, Soedan van Rhonda Eikelboom - WaarBenJij.nu

Ministers op bezoek

Door: Rhonda

Blijf op de hoogte en volg Rhonda

06 Februari 2008 | Soedan, Juba

Als Nederlanders in Soedan zijn we uitgenodigd voor een receptie met minister Verhagen en Koenders, die een bezoek brengen aan Soedan. ‘s Middags zoek ik even snel op internet op van welke partij ze eigenlijk zijn en wat hun speerpunten zijn in hun beleid, want ja daar ben ik toch echt niet zo van op de hoogte. Ik lees onder andere dat Verhagen’s vrouw arts is en werkt als manager. Onbelangrijke informatie lijkt me….
Natuurlijk loopt het programma uit en dus hebben we een al geanimeerde discussies met een aantal Nederlanders. Een van de discussie punten is dat artsen op de een of andere manier altijd management posities hebben in Soedan en dat dat niet altijd de beste managers/ organiseerders zijn (ehh…niets persoonlijks hier :)). In elk geval komen vervolgens Koenders en Verhagen binnen en als Nederlanders die met een hulpverleners organistie werken komen we bij Verhagen aan tafel te zitten. Dat zijn er niet zoveel, en zo zit ik tegenover minister Verhagen. We beginnen met een introductie en ik vertel dat ik met Medair werk en geef een beetje achtergrond informatie over ons programma.Hij vraagt of Alycke en ik arts zijn en in koor zeggen we ‘nee’. Ik voeg er vrolijk aan toe dat artsen over het algemeen niet zulke goede managers zijn….
Verhagen is het daar natuurlijk niet mee eens en ik voel me een beetje blont!

Maar goed, dit breekt het ijs wel een beetje en we hebben een ontpannen avond over het leven hier in Soedan. Tegen het eind van de avond krijgen we het over donor fondsen en hoe het een en ander hier geregeld is. Het is een van de dingen waar ik me wel zorgen over maak – er gaat veel aandacht uit naar Darfur en Zuid Soedan is geen direct conflict gebied meer en krijgt dus minder geld van donoren. Niet alleen is de kwantiteit het probleem, ook de manier waarop het geregeld is, maakt het lastig voor organisties om geld te krijgen. Er is veel administratie omheen en de VN heeft makkelijker toegang tot fondsen dan hulpverlenings organisaties. Dat vind ik natuurlijk niet kloppen! Verhagen stopt me midden in mijn betoog en zegt ’Hier moet Koenders bij komen zitten’. Right, zo gezegd zo gedaan en voor ik het weet heb ik beide ministers tegenover me zitten. Het is weer eens zo’n moment dat ik me afvraag hoe ik hier ook al weer terecht ben gekomen….

  • 06 Februari 2008 - 13:14

    Yousif:

    Hi
    i hope u're ok
    i'm waiting

  • 06 Februari 2008 - 14:16

    Elja:

    Hey Rhonda,

    Wat maak je toch veel mee. Ik kan me voorstellen dat je zo af en toe denkt hoe je daar terecht bent gekomen.
    En blond of niet blond we weten het allemaal hoe en waarom je daar bent.
    Ik wens je weer heel veel zegen toe en ik kijk weer uit naar je volgende bericht.
    Veel liefs Elja

  • 06 Februari 2008 - 15:13

    Henk:

    Goed gedaan mevrouw! Super belangrijk dat je de politici op de hoogte brengt van wat je ziet en hoort. Op dat soort momenten maak je echt het verschil. Nu maar hopen dat ze goed hebben geluisterd. Dikke zoen, je verdient het! By the way, ik ben het helemaal met je eens; verpleegkundigen zijn over het algemeen betere managers dan artsen (op een uitzondering na). Logisch, immers "zuster" hebben geleerd te zorgen en organiseren (probeer maar eens een afdeling draaiende te houden), artsen te snijden en medicijnen voor te schrijven. Ieder zijn vak.

  • 06 Februari 2008 - 15:33

    Dorien:

    Toe maar weer rhonda!!
    Ik hoop dat het geholpen heeft!!Twee van die ministers op bezoek.
    groetjes En wie weet tot gauw!!

  • 06 Februari 2008 - 16:43

    Maria Burger:

    Dag Rhonda, wat een bijzondere ervaring heb je meegemaakt; dat zal zeker weten consequenties hebben voor de toekomst van dit land. En wat leuk ook dit als ervaring mee te mogen nemen. Ik wens je heel veel succes en zegen toe, liefs van Maria.

  • 06 Februari 2008 - 18:25

    Nicolette Silvis:

    Prachtig! Echt iets voor jou om op deze manier het ijs te breken... en nu zit je met Nederlandse politici te overleggen. Ach, je zo krijg je ervaring met krijgsheren van allerlei slag, niet? Ik hoop van harte dat het wat oplevert voor de mensen in Zuid Soedan.
    Liefs,
    Nicolette

  • 06 Februari 2008 - 22:25

    Ysebrand En Sigrid:

    Nou Rhonda krijg je nu ook de smaak van politiek te pakken, of blijf je maar liever verpleegkundige, Wie kunnen trouwens beter organiseren, verpleegkundigen of ministers. Ik begrijp in ieder geval dat ze beide wel kunnen babbelen. Maar zonder gekheid, we hopen en bidden dat het gesprek tot goede gevolgen zal leiden, en dat de beide ministers iets zullen kunnen doen met wat ze gezien en gehoord hebben.
    We wensen je op die plek waar je nu mag zijn nog veel zegen. en dat God je met nog maar veel meer "belangrijke" mensen in contact mag brengen, om zo de nood aan de wereld te laten zien.
    Groetjes

    Ysebrand en Sigrid

  • 07 Februari 2008 - 14:59

    Leon, Sandra En Joël:

    Dag (schoon)zus en tante!
    Je bent inderdaad wel lekker bezig daar in Soedan, vinden we best stoer!! Het is nog 7,5 week en dan kun je weer "normaal" doen in Nederland ;-)
    Joël vind het vast leuk om met je om te gaan. Wij vinden het ook erg leuk om je dan weer dicht bij te hebben!

    Succes nog even en we bidden voor je!
    Liefs Leon, Sandra en Joël

  • 08 Februari 2008 - 16:35

    Esther:

    Lieve Rhonda,

    Ja, blont... en zeker je HOED niet bij je? :-) (sorry, even een 'inside-joke')Ik hoop dat je in elk geval iets hebt kunnen loskrijgen met je betoog. En een leuke ervaring lijkt het me ook. Zie er naar uit dat je straks weer in Nederland bent. Jij ook al?

    Liefs,
    Esther

  • 11 Februari 2008 - 18:04

    Sieta:

    Grappig om deze foto op je website te zien. Binnenkort vinden er gesprekken plaats hoe onze QIPs (quick interesting points) gekoppeld kunnen worden aan NGO's

    Groeten van een militair observer aan de Verhagen/Koenders tafel.

  • 25 Februari 2008 - 11:09

    Lenie:

    Hi Rhonda,
    Leuk, om zo mee te lezen; ik hoop, dat je nu nog in "veilig" gebied bent?
    We zien er naar uit, om je binnenkort weer te spreken!
    groetjes,
    Niek en Lenie

  • 09 Maart 2008 - 13:02

    Annemiek Van Goor:

    Hoi Rhonda,

    Leuk om jouw bericht te lezen hier! Wat een avond he! Ik hoorde later dat ze de ontwikkelingshulp voor Zuid Soedan gaan verminderen omdat de overheid rijk genoeg zou zijn om voor zichzelf te zorgen. Wel teleurstellend om te horen. Ik hoop dat het goed gaat met jou en Esther!

    groetjes,

    Annemiek

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rhonda

Ik werk als landen directeur voor Medair Somalia/ Somaliland. Wederom een uitdagende baan!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 445
Totaal aantal bezoekers 80430

Voorgaande reizen:

08 Januari 2016 - 08 Januari 2016

Irak

01 Februari 2012 - 01 Oktober 2013

Somaliland

01 Juni 2010 - 30 Januari 2012

Darfur

12 December 2009 - 03 Januari 2010

Even terug...

01 Januari 2005 - 28 Maart 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: