Afscheid nemen.... - Reisverslag uit Juba, Soedan van Rhonda Eikelboom - WaarBenJij.nu Afscheid nemen.... - Reisverslag uit Juba, Soedan van Rhonda Eikelboom - WaarBenJij.nu

Afscheid nemen....

Door: Rhonda

Blijf op de hoogte en volg Rhonda

26 Maart 2008 | Soedan, Juba

Een koel briesje brengt verfrissing na een hete dag. Langzaam gaat de zon onder boven de Nijl, opniew een prachtige zonsondergang! En dan wordt het snel donker – een maanloze nacht met duizenden sterren aan de hemel. Het is eén van die avonden...Een Afrikaanse avond, met als enige geluid de krekels. Verder doodse stilte...Stilte om eens terug te dneken aan drie jaar Soedan...Drie jaar die voorbij zijn gevlogen met vele vele herinneringen. Voor alles is een tijd zei Salomo al eeuwen geleden – voor mij is de tijd gekomen om terug te gaan naar Nederland. Avonden als deze ga ik missen! Ik ga ook m’n werk missen – werk waarin ik contact heb gehad met ministers en president, maar ook met de naamloze vrouw in een vluchtelingenkamp. Werk waarin ik enorm veel voldoening heb gevonden en waarin ik enorm uitgedaagd ben. Werk waarin ik dingen heb gedaan die ik in Nederland nooit zou doen... Het team leven ga ik ook missen! Team genoten die familie zijn geworden, waarmee ik letterlijk lief en leed gedeeld heb. Team genoten met wie ik gelachen heb, maar die er ook waren in moeilijke momenten. Momenten dat ik Nederland miste, momenten dat ik moeilijke beslissingen moest nemen, momenten van onveiligheid...Ik ga de Afrikaanse levensstijl missen. De gastvrijheid, de ‘komt het vandaag niet dan komt het morgen’ houding, de enorme flxibiliteit en de overkevingsdrang die het hele dagelijkse leven doordrengt...
En ik vraag me af hoelang het gaat duren voordat ik weer in Nederland gewend ben. Kan ik weer wennen aan een cultuur waarin een trein vertraging van drie minuten tot opwinding leidt? Kan ik weer wennen aan de verkeersregels? (Hoe lang duurt het voordat ik mijn eerste bekeuring heb?) Kan ik weer wennen aan de enorme overvloed? Hoe lang gaat het duren dat ik geen zaklamp meer naast mijn bed heb liggen en ik er weer op vertrouw dat de stroom echt wel aanblijft? Hoe vaak zal ik nog een kamer ‘scannen’ op slangen, schorpioenen en kakkerlakken voordat ik naar binnen ga? Maar bovenal – kan ik me weer thuis voelen in Nederland? Sommige mensen zeggen dat terug keren naar je eigen land ingewikkelder is dan eruit vertrekken...

Nog een paar dagen en ik zit in het vliegtuig naar Nederland. Een raar idee! Ik besef me dat er vele mensen zijn die mij afgelopen jaren ondersteund hebben. Vele emails en kaarten waren altijd bemoedigend! Bedankt ook voor degene die mij financieel ondersteund hebben. Maar bovenal bedankt voor iedereen die mij gedragen heeft in gebed! Zonder julie ondersteuning had ik dit niet kunnen doen!

Voor nu is het tijd om nog een keer een emmer met water te vullen om het zweet en stof van deze dag van me af te spoelen. Ik doe de olielamp aan en in de doucheruimte laat ik het verfrissende water over me heenspoelen...

Rhonda

In Nederland zal ik eerst bij mijn ouders zijn, totdat ik een plekje gevonden heb. Mijn adres is:
Lisdodde 8
7909 HJ Hoogeveen
0528 268578


  • 26 Maart 2008 - 11:04

    Esther:

    Lieve Rhonda,

    Veel sterkte met je laatste dagen in Soedan. Afscheid nemen is moeilijk! Ik zie naar je uit! Een goede reis en tot snel!

    Liefs,
    Esther

  • 26 Maart 2008 - 11:39

    Sandra:

    Mooi geschreven!! Succes met het afscheid nemen en ik hoop dat je in Nederland ook snel weer je plekje hebt gevonden. Tot maandag!!
    Liefs Sandra

  • 26 Maart 2008 - 13:16

    Muzaffer Esin:

    Asking you pls if you can send me information in English, I really interested very much about your travels and photos, wish you all bright and lovely days. Muzaffer Esin
    Benghazi-Libya
    muzaffersin@yahoo.com

  • 26 Maart 2008 - 13:16

    Muzaffer Esin:

    Asking you pls if you can send me information in English, I really interested very much about your travels and photos, wish you all bright and lovely days. Muzaffer Esin
    Benghazi-Libya
    muzaffersin@yahoo.com

  • 26 Maart 2008 - 16:41

    Roelie:

    Lieve Rhonda,

    'k Heb met veel plezier je verslagen gelezen. Heb je erg goed gedaan!
    Ik kan me je overpeinzingen goed voorstellen van hoe het allemaal zal gaan als je weer in het geordende Nederland bent en wat je achterlaat.

    Heel veel sterkte met je laatste dagen daar en erg Welkom weer bij ons.

    Liefs, tante Roelie

  • 26 Maart 2008 - 17:13

    Sjanie:

    Ik wordt er behoorlijk melancolisch van als ik je stukje lees. Laat staan hoe het voor jou moet zijn. Heel veel sterkte met alle voorbereidingen en het afscheid nemen. In het Zeyvat staat de koffie met koek altijd voor je klaar en voor een stampotje kun je ook altijd aan schuiven:)

  • 26 Maart 2008 - 20:41

    Elja:

    Hoi Rhonda,

    Wat heb je toch veel meegemaakt en beleefd en wat zul je veel geleerd hebben.
    Het zal inderdaad wel even wennen zijn als je weer terug bent in Nederland.
    Ik wens je veel succes met het afscheid nemen van alles en iedereen.
    Wat zijn het trouwens leuke foto's.
    We zullen elkaar wel gauw een keer weer zien. Een goeie reis.

    groetjes,
    Elja

  • 27 Maart 2008 - 11:45

    Tante Enny:

    Geweldig Rhonda, die foto's, ik lag echt in een deuk. Heb je ze allemaal zelf gemaakt?
    Welkom in ons gestructureerde kikkerlandje ! God zegene jou !

  • 29 Maart 2008 - 11:02

    Dorien:

    Hoi Rhonda!!
    Sterkte je laatste dagen in soedan. Ik ben erg benieuwd naar je verhalen. En hoop je dan ook binnenkort weer eens te spreken!
    tot gauw en goede reis terug naar Nederland

  • 02 April 2008 - 08:19

    Wendy:

    Hoi Rhon,

    We missen je al hier hoor!!! Wat een ontzettend mooi stukje heb je geschreven, ik kan je zeggen dat we tot nu toe dagelijks voor je bidden! Vanochtend ook weer met het Malakal team. We hopen dat je even heerlijk tot rust kunt komen en geniet van familie en vrienden om je heen en we hopen dat God je dan vanzelf de nieuwe weg gaat wijzen... maar dat gaat helemaal goedkomen!

    Geniet van alle mooie momenten en we zullen je op de hoogte houden van alle ontwikkelingen in Afrika!

    Stuur me nog even je prive-mailadres (voor als ik die niet op deze site kan vinden... :-))

    Liefs,
    Wen

  • 19 April 2008 - 11:14

    Maria Burger:

    Lieve Rhonda, One sees great things from the valley; only small things from the peak. Dit vond ik weer ergens en moest direct aan jou denken. Heel veel liefs en ik blijf voor je bidden. Je zuster Maria.

  • 23 Juni 2008 - 18:16

    Wendy:

    Hoi Rhon,
    Als het goed is ben je nu aan 't helpen tijdens de ROC; wat is jouw rol? Facilitator of toneelspeler... ;-)

    Zal wel weer herinneringen terugbrengen! Veel plezier met Nico en Nadine die er ook zullen zijn!

    We miss you!
    Liefs,
    Wen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rhonda

Ik werk als landen directeur voor Medair Somalia/ Somaliland. Wederom een uitdagende baan!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 373
Totaal aantal bezoekers 80442

Voorgaande reizen:

08 Januari 2016 - 08 Januari 2016

Irak

01 Februari 2012 - 01 Oktober 2013

Somaliland

01 Juni 2010 - 30 Januari 2012

Darfur

12 December 2009 - 03 Januari 2010

Even terug...

01 Januari 2005 - 28 Maart 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: