Op naar Zuid Soedan - Reisverslag uit Hoogeveen, Nederland van Rhonda Eikelboom - WaarBenJij.nu Op naar Zuid Soedan - Reisverslag uit Hoogeveen, Nederland van Rhonda Eikelboom - WaarBenJij.nu

Op naar Zuid Soedan

Door: Rhonda

Blijf op de hoogte en volg Rhonda

28 Maart 2007 | Nederland, Hoogeveen

Nog een paar dagen en dan is het zover: een nieuw avontuur in Zuid Soedan gaat beginnen! Zondag vlieg ik via Londen naar Nairobi in Kenia. Vanuit daar reis ik verder naar Zuid Soedan. Ik ben heel nieuwsgierig hoe het er allemaal uitziet daar en hoe een en ander gaat lopen. Veel vraagtekens van mijn kant dus, maar dat is over een paar weken vast beter! Voor nu toch al vast wat informatie, wat hopelijk een beetje een beeld geeft over Zuid Soedan.

Al tijdens de Engelse overheersing werd Soedan verdeeld in Noord en Zuid Soedan, en eigenlijk is dat nog steeds zo. Het zuiden is overwegend christelijk, het noorden islamitisch. Het zuiden is groen en ‘afrikaans’, het noorden is droog en ‘arabisch’. Het zuiden heeft grondstoffen (met name olie), het noorden heeft het machtscentrum. Kortom: tegenstellingen genoeg. Jarenlang hebben deze tegenstellingen geleid tot oorlog en conflict, maar twee jaar geleden is er een vredesakkoord getekend tussen te rebellen en de regering van Noord Soedan. Officieel is deze vrede er nog steeds en begint men langzaam met de wederopbouw van Zuid Soedan. En in die wederopbouw is enorm veel te doen. Veel mensen kunnen niet lezen en schrijven, basisgezondheidszorg is erg minimaal aanwezig, en schoon drink water is nog steeds een luxe voor de meerderheid van de bevolking.

Als Medair zijn we, in samenwerking met de regering, een project begonnen om een aantal klinieken te bouwen, en daarin gezondheidszorg op te zetten, en een waterproject op te zetten. Dit project wordt opgezet in de provincie ‘Upper Nile’, precies op de grens tussen het voormalige noord en zuid Soedan.
Naast dit 'statische' project, hebben een emergency response team, dat reageert op uitbraken van verschillende ziektes.

Ik ga als medisch coordinator aan de slag in Juba, de hoofdstad van Zuid Soedan. Vanuit daar zal ik de medische kant van het Zuid Soedan project coordineren met de overheid en andere organisaties. Uitdagingen genoeg weer en ik ben benieuwd hoe een en ander zich gaat ontwikkelen. Wordt vervolgd!

• 31 Maart 2007 - 17:26

Henk:

Hoi Rhonda,

Wederom veel succes. Pas goed op jezelf, neem de tijd om te genieten ondanks het vele werk wat op je pad komt.
    Tot de volgende cappuchino,

Cheers, Henk

• 01 April 2007 - 11:31

Sam En Grietje:

Hallo Rhonda.

Bedankt dat je met je mails ons mee laat beleven wat je meemaakt.
    We denken aan je.

Sam en Grietje.

• 11 April 2007 - 12:48

Leon En Sandra:

Hoi Rhonda,

Succes met je nieuwe baan. Ook veel plezier en veel Wijsheid toegewenst. We horen wel weer van je.

Leon en Sandra