Er is een tijd om te komen en een tijd om te gaan. - Reisverslag uit Khartoem, Soedan van Rhonda Eikelboom - WaarBenJij.nu Er is een tijd om te komen en een tijd om te gaan. - Reisverslag uit Khartoem, Soedan van Rhonda Eikelboom - WaarBenJij.nu

Er is een tijd om te komen en een tijd om te gaan.

Door: Rhonda

Blijf op de hoogte en volg Rhonda

12 Augustus 2011 | Soedan, Khartoem


De drie rijkste mensen op aarde bezitten evenveel als het gecombineerde bruto binnenlands product van de 48 armste landen. Om de hele wereld van basis educatie te voorzien, is maar 6 miljard dollar extra nodig, terwijl er elk jaar 8 miljard dollar aan cosmetische producten wordt betseed in Amerika. Schoon drinkwater en sanitaire voorzieningen voor de hele wereld bevolking zou zo’n 9 miljard dollar kosten, terwijl we in Europa elk jaar 11 miljard dollar besteden aan ijsjes. Basis gezondheidszorg zou zo’n 13 miljard dollar kosten, in Europa en Amerika samen besteden we elk jaar 17 miljard aan eten voor onze geliefde huisdieren. Japan besteed elk jaar 35 miljard aan zakenreisjes en feestjes, Europa koopt elk jaar voor 50 miljard dollar aan sigaretten en 105 miljard dollar aan alcoholische dranken. 780 miljard dollar wordt elk jaar wereldwijd uitgegeven aan nationale legers. In 1997 rapporteerde de VN dat het 80 miljard dollar per jaar zou kosten om extreme armoede wereldwijd uit te roeien en dat dan dan in 2007 bereikt zou zijn. Dat is minder dan een half procent dan het wereldwijde inkomen en is ongeveer gelijk aan het bezit van de zeven rijkste mensen op deze aardbol.

Hoewel deze cijfers wat gedateerd zijn, ze komen uit 1998, zijn ze nog even schokkend als 13 jaar geleden. Ik vermoed dat cijfers uit 2011 zelfs nog schokkender zijn.
Wereldwijd zijn er veel discussies over het nut van ontwikkelingswerk, over geld dat aan de strijkstok blijft hangen, over Afrika die het zelf maar uit moet zoeken. Begrijp me niet verkeerd – deze discussies zijn goed en houden mij scherp. Maar ik vraag me soms af of we het niet allemaal in de verkeerde proporties zien.

Afgelopen tien jaar heeft Medair een project in Darfur ondersteunt. Ruim 300 000 mensen ontvangen medische zorg die ze hard nodig hebben door klinieken die door Medair ondersteunt worden. Ruim 200 000 mensen hebben schoon drink water door waterputten die door Medair geslagen zijn. Evenveel mensen hebben basis gezondheidsvoorlichting ontvangen door de jaren heen. Ik ben trots op dit project, op de staff waar ik dagelijks mee samenwerk, op de vele positieve invloeden die we gehad hebben door de jaren heen. En tegelijk vraag ik me altijd af of we de goede balans hebben. Maken we mensen afhankelijk door de hulp die we geven? Houden we een conflict in stand door mensen ‘tevreden’ te houden in de vluchtelingenkampen? Wanneer is het tijd voor de overheid om hun verantwoordelijk op te nemen? Hebben we nog een goede balans tussen impact die we maken en de risico’s die we lopen als het aankomt op veiligheid? Geen makkelijke vragen en geen makkelijke antwoorden.
Afgelopen weken hebben deze vragen weer volop op mijn agenda gestaan. Medair als organisatie evalueert haar programma’s op regelmatige basis met als twee grootste vragen hoe we de middelen die we hebben wereldwijd moeten verdelen en hoe we een balans vinden tussen impact en veiligheid. Tijdens deze evaluatie zijn we tot de conclusie gekomen dat de tijd gekomen is om het programme in Darfur over te dragen aan de overheid en het programma dus te sluiten.

Dit is absoluut geen makkelijke beslissing, vooral omdat mensen nog steeds in vluchtelingenkampen leven, er nog steeds gevochten wordt tussen rebellen en het overheidsleger en de grote vraag is wat de capaciteit is van de overheid. Komende maanden zullen we dan ook nauw samenwerken met de relevante ministeries om de verantwoordelijkheid over te dragen, trainingen te verzorgen en het project in het algemeen goed af te ronden.
Voor mij betekent het dat ik heb besloten om nog een paar maanden langer in Darfur te blijven. Ik heb inmiddels goede relaties opgebouwd met de autoriteiten en onze nationale staff en ik geloof dat dat nog wel eens van pas zou kunnen komen in de komende maanden.

  • 12 Augustus 2011 - 16:25

    Nicolette:

    Hoi Rhonda,
    Wat een ingrijpende beslissingen hebben jullie moeten nemen. Zijn er bij de afwegingen die over de tafel gegaan zijn, nog verhelderende verschillen van inzicht tussen de lokale staff en de expats naar voren gekomen? En betekent het beëindigen van het project ook dat de nationale stafleden hun baan als overheidsdienaren kunnen voortzetten? Ik hoop het voor ze.
    Heel veel sterkte met onderhandelen en trainen de komende maanden. Mooi, dat daar ruimte voor is!
    liefs en groeten,
    Nicolette

  • 13 Augustus 2011 - 13:55

    Johan:

    Cijfers om nog eens over na te denken...
    Succes met het werken naar een afronding. Lastig maar natuurlijk ook goed.

  • 13 Augustus 2011 - 19:19

    Deborah:

    Hey Rhonda,

    Tja daar zeg je me wat. Wat is het mooi als we meer zouden delen met elkaar. Tot dat we zelf in de punarire zitten zien we vaak het lot van de mensne om ons heen niet.
    Hele veel strekte met het overdragen van al je kennis. MIscshien ook een goede afsluiting toch?
    Doei, Deb
    ps;als je weer even in amerfsoort bent let me know

  • 20 Augustus 2011 - 07:34

    Grietje:

    Dat je daar bent zal niet altijd gemakkelijk voor je zijn, maar wel bijzonder om deelgenoot te zijn van de mogelijkheden om de mensen daar te helpen en als organisatie iets voor het land te betekenen.
    En dat nu de tijd is gekomen om het over te dragen, komt me een beetje over als je kind die op eigen benen gaat staan.
    Alleen zijn dit wel heel veel kinderen.....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Soedan, Khartoem

Darfur

Recente Reisverslagen:

15 April 2012

Somaliland

19 Januari 2012

Goodbye Darfur...

19 December 2011

Kopjes thee

03 November 2011

Teamdag

29 Oktober 2011

Op bezoek bij Rhonda
Rhonda

Ik werk als landen directeur voor Medair Somalia/ Somaliland. Wederom een uitdagende baan!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 319
Totaal aantal bezoekers 80277

Voorgaande reizen:

08 Januari 2016 - 08 Januari 2016

Irak

01 Februari 2012 - 01 Oktober 2013

Somaliland

01 Juni 2010 - 30 Januari 2012

Darfur

12 December 2009 - 03 Januari 2010

Even terug...

01 Januari 2005 - 28 Maart 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: