Politiek.... - Reisverslag uit Juba, Soedan van Rhonda Eikelboom - WaarBenJij.nu Politiek.... - Reisverslag uit Juba, Soedan van Rhonda Eikelboom - WaarBenJij.nu

Politiek....

Door: Rhonda

Blijf op de hoogte en volg Rhonda

12 Oktober 2007 | Soedan, Juba

'SPLM trekt zich terug uit de regering van nationale eenheid'kopt een webartikel de dag voordat de festiviteiten aan het eind van de Ramadan los bartsen. DE SPLM is de politieke tak van het rebellen leger de SPLA en zou samen met de Soedanese regering moeten regeren. Nu beschuldigt de SPLM Bashir (de president) van het vertragen van het vredes proces. En dus zijn alle ministers verzocht om voorlopig niet op werk te verschijnen totdat meningsverschillen opgehelderd zijn. Een spoed vergadering wordt belegd met alle organisaties die hier werkzaam zijn en de VN. De onder secretaris van de regering probeert een en ander uit te leggen en alles lijkt vooral op een poging om politieke druk uit te oefenen. Iedereen is nog steeds erg toegewijd om zich aan het vredes akkoord te houden. Ondanks zijn poging om iedereen gerust te stellen, zijn we wel weer eens alerter en is het afwachten wat er in de komende dagen gaat gebeuren. Vandaag is een rustige dag geweest - laten we hopen dat dit zo blijft!

Dit incident volgt op een incident zo'n twee weken geleden. Het is zaterdagmorgen half acht als er op de radio wordt omgeroepen dat niemand z'n huis uit mag. Wat is er nu aan de hand?? Het probleem in dit soort incidenten is dat het altijd moeilijk is om uit te vinden wat er precies aan de hand is. We bellen even met David, een van onze Soedanese staff die altijd schijnt te weten wat er aan de hand is. Maar dit keer weet hij het ook niet - behalve dan dat er veel politie en leger op de been is. wat is er gebeurd? Een staatsgreep wordt al snel als gerucht verspreidt. Dat is ernstig en dus maken we ons weer eens klaar voor een paar dagen in onze 'hibernation kamer' - de kamer die het veiligst is in ons huis als het aankomt op mogelijk verdwaalde kogels. Eten, water, een eerste hulp tas, radios etc - we checken het allemaal snel en binnen tien minuten zijn we klaar om te 'hibernaten'.
Inmiddels komt er iets meer informatie binnen. Het blijkt dat het leger op zoek is naar illegale wapens en dus veel huis zoekingen doet. Bij ons kloppen ze gelukkig niet aan en op een wonderbaarlijke manier verloopt de dag erg rustig. Tegen een uur of twee 's middags mogen we de straat weer op en 's avonds lijkt alsof er helemaal niets gebeurd is die dag.

Inmiddels hebben we voor het eerst sinds weken weer eens electriciteit. Snel de airconditioner aangezet - het hete seizoen is inmiddels begonnen. Van de week was het 49.5C in de schaduw en dit is nog maar het begin....

• 12 Oktober 2007 - 17:20

Nicolette Silvis:

Is het hete seizoen wel ideaal om gevechten te beginnen?
    En wat is vrede toch moeilijk.
    Hoe reageren jullie bewakers, die wat ratten betreft zo koelbloedig optreden?
    Hier zijn de kinders net vertrokken naar het TienerJeugd21+weekend. Onder leiding van ons 'verse' echtpaar Marius en Anneloes.
    Liefs,'
    Nicolette

• 12 Oktober 2007 - 17:26

Jens & Sjanie:

Hoi Rhonda.
    Zo te lezen wordt het je behoorlijk heet onder de voeten. Zowel letelijk als figuurlijk. Momenteel is er echt rust in Huize Akker. We beginnen er van te genieten :) De Jeugd en de Tieners zijn op kamp gegaan vandaag. Het belooft weer en mooi weekend te worden. Janno & Talitha gaan er helemaal voor.Samen met Frank, Sander en Marijke, Marius en Anneloes. Jefta heeft ook zo zijn aandeel door een workshop te geven over muziek en hij leid de aanbiddeingstijd. Heel mooi om te zien hoe hij zich ontwikkeld. Eelco en melody beginnen hun draai te vinden in Ommen. Morgen wordt het weer genieten dan gaan we naar onze kleinzoon DAVID. O Ja en naar Debbie en Jasper:)
    Rhonda we houden van je en bidden voor je liefs Jens & sjanie

• 12 Oktober 2007 - 17:46

Elja:

Hey Rhonda,
    Ik las deze mail maar de vorige had ik om wat voor reden dan ook gemist en heb 'em nu even gelezen. Mijn eerste reactie was; je kunt toch maar beter een aap op je keukentafel hebben zitten dan dat je bang moet zijn voor verdwaalde kogels. ik kan me niet voorstellen hoe dat moet voelen, heel angstig lijkt me.
    Gelukkig is het allemaal weer goed afgelopen.

Groetjes Elja

Maria Burger:

Onnoemelijke hindernissen,
    gedragen als door stormen,
    levend bestaan.

Even die ontroerende ontmoeting blijft
    en zal geen sporen nalaten,
    in jullie samengaan.

Verlies in stilte,
    Geen verlangen verweven met "bestaan",
    dan even samen te kunnen zijn;
    en te blijven staan.

Eenheid "volkomen",
    Als een aaneensluitend geheel;
    Machtig is die liefde die de mens drijft
    tot oprichten in alle facetten
    haar is niets te veel.