Tijd..... - Reisverslag uit Juba, Soedan van Rhonda Eikelboom - WaarBenJij.nu Tijd..... - Reisverslag uit Juba, Soedan van Rhonda Eikelboom - WaarBenJij.nu

Tijd.....

Door: Rhonda

Blijf op de hoogte en volg Rhonda

26 Juni 2007 | Soedan, Juba

Na twee en half jaar in Afrika, kan ik nog steeds niet bedenken hoe ik met tijd om moet gaan. De ene keer zijn mensen erg strikt en komen ze precies op tijd, de volgende keer zit je gerust een uur te wachten. Neem nou vanmorgen. Er was een meeting gepland om 830u om over HIV/ AIDS te praten. De overheid is net begonnen met een campagne om HIV/ AIDS onder de aandacht te brengen en deze meeting was bedoeld als officieel start schot. De president van Zuid Soedan, Salva Kirr, zou komen om deze campagne te openenen (zo ontmoet je nog eens iemand :-)). De vorige keer dat ik in een soort gelijke meeting zat, begon deze een uur later. Toen ik dus tegen 9 uur bij het hotel aan kwam, waar de opening zou plaats vinden, dacht ik dat ik ruim op tijd zou zijn. Maar ik heb het weer eens mis....Overal staan al soldaten en er staat een geblindeerde auto op de binnen plaats van het hotel. Terwijl ik de trap op loop naar de conferentie zaal, staan daar verschillende serieus ogende mannen met de loop van hun AK47 op mij gericht. Na me geindentificeerd te hebben, mag ik gelukkig door, maar inmiddels heb ik al wel door dat de meeting vast al begonnen is. Vandaag had ik dus eens op tijd moeten wezen!

Zoals verwacht volgt de ene toespraak de andere op en wil iedereen het woord hebben. Aan het eind komt de president aan het woord en hij benadrukt het belang van aandacht voor HIV/ AIDS. Terwijl hij zijn toespraak houdt, probeer ik me hem voor te stellen als voormalige rebel en hoge pief in het rebellen leger. Het lukt me niet helemaal, aangezien hij bijna een zachte stem heeft en de zaal regelmatig aan het lachen krijgt. Op de een of andere manier klikt dit niet helemaal met mijn beeld van een rebel....

Dit is weer een een van die dagen dat ik me af vraag hoe ik hier toch ook al weer terecht ben gekomen. Wie ben ik om ineens met de president en de verschillende ministers van Zuid Soedan om tafel te zitten? En dit is ook een dag waarop ik weer eens besef dat er zo enorm veel werk te doen is hier in Zuid Soedan. Minder dan 5% van de bevolking weet bijvoorbeeld hoe je HIV/ AIDS kunt voorkomen. In een klein onderzoekje dat Medair gedaan heeft in een van de dorpen waar we werken, werd het zeer duidelijk dat HIV/ AIDS absoluut niet geaccepteerd wordt. Een reactie op de vraag wat je zou doen als je er achter komt dat je vrouw besmet is met HIV, is dat deze man zijn echtgenote zou vermoorden. Want dit bewijst dan toch dat zij met een andere man geslapen heeft? Er is een lange weg te gaan als het aankomt op HIV/ AIDS, maar vandaag liet in elk geval zien dat het op de politieke agenda staat. Daarmee zijn we er nog niet, maar het is allicht een begin.

  • 26 Juni 2007 - 17:43

    Ali Wijnja:

    Hoe ziet een rebel eruit? Hoe ziet een hulpverleenster eruit? Allebei gewoon en toch bijzonder.

  • 26 Juni 2007 - 19:07

    Maria Burger:

    Dag lieve Ronda; daar gaan we weer:
    My eyes are an ocean in which my dreams are reflected.

  • 27 Juni 2007 - 15:32

    Nicolette Silvis:

    Volgens mij kan jij er ook niet uitzien zoals je er uitziet, want dan richt er toch niemand een - even zien - AK47 op je? Of willen de jongens allemaal indruk op je maken met hun schietgeweren?

    Even serieus: zagen rebellen er maar uit als rebellen en waren mensen die zichzelf aardig vinden maar altijd aardig en betrouwbaar. Dat is nergens zo.
    Maar het lijkt me niet zo makkelijk als deze man echt bloed aan z'n handen heeft, om hem dan nu als president met een beleefde en/of vriendelijke knik te moeten begroeten...

    En als jullie je HIV/AIDS onderzoek doen en aan de man in kwestie (die bereid is z'n vrouw te vermoorden) zouden vragen of hij ook in overweging zou willen nemen dat zij mogelijk besmet is via hem,.... of is dat voor jullie eigen gezondheid geen goeie vraag?
    En is er ook wat dat betreft niks nieuws?

    Rhonda, wat fijn dat we even met je mee mogen kijken en luisteren.
    liefs,
    Nicolette

  • 28 Juni 2007 - 06:08

    Ysebrand En Sigrid :

    Hallo Rhonda
    Kan wel begrijpen dat je verbaasd was dat iets op tijd was begonnen, en dat nog wel in Afrika, onze ervaring in Afrika, was ook zo van; doe je horloge maar af, want daar heb je hier niets aan. Je doet de dingen die je moet doen, tussen zon's opgang en zon's ondergang. Maar wie weet, misschien had de president voor het eerst een horloge, en wilde hij er wat mee doen? je weet maar nooit. Wat betreft het uiterlijk en het innerlijk van mensen, ja dat zal altijd moeilijk blijven, we bidden je wat dat betreft wijsheid en onderscheiding van geesten toe. Leuk om zo ook even je werkplek en kantoor te zien, ook zo mooi afrikaans met die platen als zonwering boven de ramen. Vinden het erg leuk om elke keer wat over je te lezen, we zijn wel niet zulke trouwe schrijvers, maar we denken wel aan je.

    Groetjes Ysebrand en Sigrid

  • 28 Juni 2007 - 11:51

    Ash:

    Rhonda, I know her for very brief, but she is really cool girl and good lough, very energetic.

  • 18 Juli 2007 - 08:46

    Greet Eikelboom:

    Hoi lieve Rhonda,
    Ik heb even op de website van waarbenjij in Soedan gekeken en ontdekt dat er nog aardig wat nederlanders in Soedan zitten. Ook leuk om hun verhalen en reacties te lezen. Er was zelfs iemand die ook bij de conferentie was geweest waar jij over vertelde. Ik zie uit naar je volgende verhaal en belevenissen.
    Groetjes en liefs mama.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rhonda

Ik werk als landen directeur voor Medair Somalia/ Somaliland. Wederom een uitdagende baan!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 300
Totaal aantal bezoekers 80294

Voorgaande reizen:

08 Januari 2016 - 08 Januari 2016

Irak

01 Februari 2012 - 01 Oktober 2013

Somaliland

01 Juni 2010 - 30 Januari 2012

Darfur

12 December 2009 - 03 Januari 2010

Even terug...

01 Januari 2005 - 28 Maart 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: