Overstromingen - Reisverslag uit Juba, Soedan van Rhonda Eikelboom - WaarBenJij.nu Overstromingen - Reisverslag uit Juba, Soedan van Rhonda Eikelboom - WaarBenJij.nu

Overstromingen

Door: Rhonda

Blijf op de hoogte en volg Rhonda

27 Juli 2007 | Soedan, Juba

De president heeft de nood situatie uitgeroepen in zes van de tien staten in Zuid Soedan. Hevige regenval heeft er toe geleidt dat rivieren overstromen en vele mensen zijn hun huizen ontvlucht. Afgelopen jaren zijn er verschillende wegen aangelegd om de olie te kunnen vervoeren van zuid naar noord Soedan, maar helaas zorgen deze wegen er nu voor dat het water niet fatsoenlijk kan weg stromen en hele gebieden onder water komen te staan.
Als Medair sturen we een team naar Upper Nile, een van de ergst getroffen staten. Zie www.medair.org voor een kort berichtje hierover. Het team gaat nood water systemen aanleggen, gezondheidsvoorlichting geven en overlevings pakketten uitdelen. We ondersteunen al verschillende klinieken in Upper Nile en ook deze kampen met overstromingen. Op de foto is een van onze nood klinieken, die we helaas hebben moeten sluiten omdat het te onveilig was om er nog te werken.
Ik blijf voorlopig in Juba, de hoofdstad, om te coordineren met de verschillende ministeries en VN organisaties. Het verontrustende is dat het regenseizoen nog maar net begonnen is en dat het nog wel eens veel natter kan worden hier in Zuid Soedan!

• 27 Juli 2007 - 15:52

Jens:

Hey Rhonda, leuk weer nieuws van je te lezen. Minder leuk van al dat water. Ook in Europa valt veel water en op andere plaatsen is het droog, maar veel te heet.
    Hoop dat het niet erger wordt in Soedan. God's zegen bij je werk in Juba.

Jens

• 27 Juli 2007 - 15:59

Joke De Vos:

hoi rhonda, wat erg van de overstromingen, gelukkig dat jullie er zijn om de mensen te helpen. godszegen en groetjes ook van sybe

• 27 Juli 2007 - 16:13

Nicolette Silvis:

Hoi Rhonda!
    Ik dacht dat water bij jullie altijd heel erg nodig was, maar nu is het weer te veel. Ik begreep net van je dat er dan ook weer ziektes op de loer liggen. En muggen.
    Hoe het hier is? Een sterke windvlaag (werd zelfs op de radio genoemd, dus dan weet je wel hoe belangrijk dit was!) heeft onze appelboom scheef getrokken. Er hangen vele kilo's goudreinetten aan. Die zijn nu iets onrijp geplukt en twee sterke buurmannen-van-gewicht hebben de boom weer wat rechtgetrokken zodat-ie gestut kan worden. Dit is ons kleine leventje.

Fijn om weer van je te horen; we denken aan je!
    Nicolette

• 27 Juli 2007 - 22:23

Henk:

Dag Rhondha,

Intussen ben je wel van alle markten thuis. We hadden het net vanavond over je; weinig berichtjes de laatste tijd; is dat goed of slecht nieuws? Mmmmm......Zorg dat je het droog houdt.Succes met de hulp. Let je extra op mensen met een beperking? Die komen in de modder vaak helemaal niet uit de voeten.
    Ik ga dinsdag naar Amman, van daaruit naar Jeruzalem. Hou je op de hoogte.

• 30 Juli 2007 - 12:30

Maria Burger:

The world will never starve for want of wonders.