Zon, zee en strand.... - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Rhonda Eikelboom - WaarBenJij.nu Zon, zee en strand.... - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Rhonda Eikelboom - WaarBenJij.nu

Zon, zee en strand....

Door: Rhonda

Blijf op de hoogte en volg Rhonda

05 Juni 2007 | Kenia, Mombassa

Eén van de vele voordelen van wonen en werken in Afrika, is dat je dichtbij sommige van de mooiste plekjes ter wereld bent. Afgelopen week ben ik in Mombasa, aan de kust van Kenia, geweest voor een paar dagen zon, zee en strand. Zee en strand zijn volop aanwezig, maar de zon laat maar weining van zich zien. Het regent aan eén stuk door en het voelt bijna als Nederland. Met als belangrijk verschil dat het nog steeds zo’n 25 graden is en ik onder de palmbomen doorloop.
Ondanks de regen besluit ik het er toch op te wagen om te duiken en de prachtige koraal riffen te gaan verkennen. Als we door het water naar de boot toe waden, laat de zon zich zelfs even zien. Tegen de tijd dat we uitvaren, heeft de zon er echter alweer genoeg van en komt de regen weer met bakken tegelijk uit de hemel vallen. Ik krijg het zowaar koud – een rare gewaarwording na weken van hitte! Maar eenmaal zover gekomen, geef ik ook niet zomaar weer op. Bovendien verzekert m’n duikmaatje dat het water warm genoeg is. Ik duik dan ook maar vol goede moed het water en en ben inderdaad verbaasd over de aangename temperatuur van het water. We gaan een paar meter naar beneden en ik verbaas me weer eens over de wondere onderwater wereld. Prachtig koraal, de meest kleurrijke vissen die letterlijk voor mijn neus langs zwemmen en een duikmaatje die werkelijk elk detail ziet, maken dit weer eens tot een van die geweldige ervaringen die eigenlijk niet te beschrijven zijn.

De volgende dag maak ik een bruiloft mee van een oud collega en goede vriend vanuit Darfur. Hij is Nederlands, zij is Keniaans en dus belooft het een intressante bruiloft te worden. In het hotel waar ik verblijf, hoor ik steeds meer Nederlands om me heen – een goede manier om mijn Nederlands weer eens wat op te vijzelen (wat merk ik, nu ik deze email schrijf, niet helemaal gelukt is….) In het hotel wordt hard gewerkt om alle versieringen in orde te krijgen. Zo zie ik ineens een jongen hoog in een palmboom zitten en hij kapt bladeren af. Hij zit zeker een meter of acht boven de grond en wie eerder palmbomen heeft gezien weet dat er nou niet bepaald veel houvast aan de stam zit. Het doet me weer eens beseffen hoe sterk de gemiddelde Afrikaan is – en ook vooral hoe ik dat niet ben…. De bladeren worde gebruikt om bogen mee te maken en ik zie ze dan ook later terug op de plaats van de bruiloft.
Om de een of andere reden is het weer vandaag prachtig en kan de bruiloft buiten worden gevierd, plambomen en zee op de achtergrond. Na alle speeches op de receptie, heb ik de gelegenheid om wat andere gasten te leren kennen. Van de pakweg 20 Nederlanders die op de bruiloft aanwezig zijn, blijkt naast een dominee uit Hoogeveen, nog eens drie mensen aanwezig te zijn met wie ik op het, toen nog geheten Menso Alting College, gezeten heb. Met eén van hen heb ik zelfs in hetzelfde jaar gezeten en na een poosje komen we erachter dat we samen gymlessen gehad hebben. Tja, heb ik soms het gevoel dat de wereld enorm groot en onbegrijpbaar is, nu wordt de wereld wel ineens erg klein!

Met het einde van de bruiloft, komt ook mijn vakantie ten einde. Vanavond vlieg ik weer terug naar Nairobi, de hoofdstad van Kenia en morgen begint het werk weer.
Ik kan wel zeggen dat ik me weer eens bevoorrecht voel dat ik hier ben, geweldig werk heb en kan genieten van de vele mooie plekken die Afrika rijk is!

  • 05 Juni 2007 - 11:02

    Elja :

    Hoi Rhonda,
    Wat is het toch leuk om een e.mail van jou te krijgen. Ik moet zeggen dat ik kan merken dat je het weer naar je zin hebt. De mailtjes of nieuwsbrieven uit Darfur waren de laatste tijd heel anders. Kon ik merken dat je het er moeilijk mee had. Of heb ik het mis?
    Wat leuk dat je lekker even vakantie gehad hebt en dat je naar die bruiloft toe kon. Grappig dat je dan mensen ontmoet uit Hoogeveen.
    Het gaat hier allemaal goed. Wij zijn ook net terug van een vakantie op Kreta. We hebben heerlijk weer gehad en lekker uitgerust terug gekomen.Het is voor het eerst dat we zo vroeg met vakantie geweest zijn en voor het eerst in een hotelletje. Het vroeg op vakantie gaan heeft zo z'n voordelen. Goedkoper en vooral niet zo druk, en nu we thuis zijn hebben we nog een zomer tegoed. Dat is een heerlijk gevoel. Op het moment is het mooi weer.
    Ik wens je maar weer het allerbeste toe. en bedankt voor je e.mails.

    groetjes Elja

  • 05 Juni 2007 - 13:11

    Sjanie:

    Hallo Rhonda

    Erg leuk om even je verhaal te lezen.Je vakantie gevoel komt goed over ondanks het slechte weer. Het zij je van harte gegunt dat je even uit de wereld die elende heet kunt stappen. Over een weekje gaan Jens en ik naar Brasil erg veel zin in om even uit de wereld die drukte heet weg te gaan.

  • 05 Juni 2007 - 14:15

    Nicolette Silvis:

    Hallo Rhonda,
    Fijn dat je een goede vakantie hebt gehad en dan nog wel een bruiloft met mensen uit Hoogeveen. Ik ben wel nieuwsgierig.
    De bruiloft van Marinde en David was ook mooi.
    'k Heb wel eens een boek gelezen over het waargebeurde verhaal van een Zwitserse vrouw die daar bij jou op het strand verliefd werd en trouwde met een Masai-krijger en met hem bij zijn familie gaat wonen en een dochtertje krijgt. Een buitengewoon verhaal dat niet goed afloopt wat de relatie betreft.
    Wijnand wacht inmiddels met spannig op de uitslag van zijn examen en wij met hem...
    Ik skype je zodra ik meer weet.
    Liefs,
    Nicolette

  • 05 Juni 2007 - 15:15

    Ali Wijnja:

    hoi Rhonda,
    Krijg ik na al die mooie verhalen en beschrijvingen toch zo'n zin in Afrika!!!!Zo'n bruiloft alleen al!!!
    hier is ook feest vandaag, want ik ben een halve eeuw oud geworden,het is een hele gezellige dag,de zon schijnt. In de tuin staat achter een struik een heel klein sara'tje, want ik heb de mannen hier ten strengste gewaarschuwd er geen groot opblaasding neer te zetten!Stel je voor zeg..
    werkse he?
    groeten van ons allemaal
    Ali

  • 09 Juni 2007 - 10:25

    Maria Burger:

    Wonderlijk "Gegeven",
    Meesterlijk Geheel;
    Aan jou gegeven,
    In "Lieflijkheid zoveel".
    Verwachting van "Leven",
    Is nu jouw "Deel".
    Dag lieve Ronda.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rhonda

Ik werk als landen directeur voor Medair Somalia/ Somaliland. Wederom een uitdagende baan!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 287
Totaal aantal bezoekers 80272

Voorgaande reizen:

08 Januari 2016 - 08 Januari 2016

Irak

01 Februari 2012 - 01 Oktober 2013

Somaliland

01 Juni 2010 - 30 Januari 2012

Darfur

12 December 2009 - 03 Januari 2010

Even terug...

01 Januari 2005 - 28 Maart 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: