Water - Reisverslag uit Mogadishu, Somalië van Rhonda Eikelboom - WaarBenJij.nu Water - Reisverslag uit Mogadishu, Somalië van Rhonda Eikelboom - WaarBenJij.nu

Water

Door: Rhonda

Blijf op de hoogte en volg Rhonda

18 Mei 2012 | Somalië, Mogadishu

Ik ben in Dumadle, een klein dorpje in het midden van een droog en dor woestijn gebied. De dorpsoudtsen hebben om hulp gevraagd – ze hebben al maanden geen regen gehad en hebben nu geen water meer. Het vee is inmiddels erg verzwakt en ze maken zich zorgen dat het vee snel dood zal gaan. Kan Medair helpen? Afgelopen weken hebben meer dorpen met dit probleem gezeten en zo’n 40 trucks rijden af en aan om water te brengen naar de plaatsten waar het het meest nodig is. Het water wat we kunnen brengen naar dorpen is echter alleen voor menselijke consumptie – het vee heeft veel meer water nodig. We praten nog even door – zijn er kinderen ondervoed? Zijn er veel kinderen ziek? De dorpsoudsten zeggen dat er inderdaad kinderen ondervoed zijn en dat ze dringend hulp nodig hebben. Het dorp is niet zo groot dus vragen we of ze alle kinderen tussen 6 maanden en 5 jaar willen brengen. Met een zogenaamde MUAC tape kunnen we snel vast stellen of kinderen ondervoed zijn. De kinderen komen langzaam binnen druppelen, sommige verlegen en bang, anderen dapper en braaf. We meten de omtrek van de bovenarm en daarmee stellen we snel vast dat de meeste kinderen gezond zijn. Een stuk of vijf zijn er ondervoed, niet genoeg om een noodhulp programma op te zetten. Soms moeten we helaas wachten tot het erger wordt voordat we in kunnen grijpen. We beloven om goed in de gaten te houden hoeveel regen er valt en hoe de situatie zich ontwikkelt. En dan moeten we weer gaan, op weg naar een dorp waar we wel wat kunnen doen.
Water is een groot probleem in Somaliland. Afgelopen jaren is er veel droogte geweest, maar soms valt er gelukkig wel regen. De uitdaging is om de regen die valt, op te vangen, zodat het gebruikt kan worden in de droge maanden. Door het hele land zijn er zogenaamde ‘berkads’, een soort onder de grond zwembaden, waarin het water opgevangen kan worden. Helaas zijn veel van deze berkads beschadigd en onbruikbaar. Als Medair repareren we berkads zodat hele gemeenschappen weer toegang hebben tot water. In Qararro hebben we een grote berkad gerepareerd en op 20 april werd de laatste hand gelegd aan het dak. Op 19 april was er een intense regenstorm en de berkad was dezelfde dag gevuld. 634 duizend liter water zit er nu in die berkad en daar kunnen zo’n 50 gezinnen een maand of vier van leven. Een regenstorm, een goede timing dat de berkad op tijd klaar was en een hele gemeenschap heeft water voor de nabije toekomst. Er zijn nog veel meer berkads nodig om echt genoeg water te hebben voor het hele jaar, maar elke berkad die gerepareerd wordt, is er een.

• 19 Mei 2012 - 17:58

Henk:

Ha Rhon, wederom leuk om je verhaal te lezen. Relativeert weer alles. En dat terwijl ik in Groningen loop te balen omdat mijn muur rose is geworden in plaats van wit. De droogte doet me denken aan vorig jaar in Dadaab. O ja, op dit moment moie serie op BBC met o.a. beelden van Mogadishu en ook Somaliland, wat een verschil. En, euh,....nog een fysio of projectmanager nodig deze zomer.....for free! Hi,hi. take care, pas goed op jezelf, niet alleen fysiek maar ook tussen de oren.
    Liefs, Henk

• 20 Mei 2012 - 12:11

Deborah:

Hey Rhonda,
    Wat een strijd met de natuur. Het ene moment heb je teveel en het andere te kort aan water.
    Sterkte met het weer je plek vinden op de nieuwe lokatie , maar dat zal wel lukken.
    Esther Wildeman: als Rhonda weer in nederland is zullen we dan Hollands voor haar koken in Amersfoort op haar stekkie? Mijn mail: deborahwarta@hotmail.com
    Ik denk aan je Rhon, Deborah

• 20 Mei 2012 - 20:08

Judith:

Hoi Rhonda, door jouw verhalen komen de mensen daar weer wat dichterbij. Heel veel succes met je werk daar. We denken aan je.

• 21 Mei 2012 - 12:29

Eveline:

Leuke update!
    Groetjes vanuit Amersfoort van ons allemaal!!

• 05 Augustus 2012 - 17:16

Wijnand R Koster:

Hallo Rhonda,

Goed bezig. Ik heb je verslag gelezen. Wellicht zou je je verslagen op den duur kunnen gaan bundelen. Voor allereerst heel veel succes met je werk daar.

Hartelijke groeten,
    Wijnand Roald Koster

• 06 Augustus 2012 - 11:27

Kees Steenbeek:

Hoi Rhonda,

Van harte proficiat met jouw verjaardag.
    En zo te lezen ben je voorlopig nog in het buitenland.
    Veel succes, vreugde en zegen op jouw werk.

groet,
    Kees Steenbeek