Layla Mohammed - Reisverslag uit Mogadishu, Somalië van Rhonda Eikelboom - WaarBenJij.nu Layla Mohammed - Reisverslag uit Mogadishu, Somalië van Rhonda Eikelboom - WaarBenJij.nu

Layla Mohammed

Blijf op de hoogte en volg Rhonda

11 Augustus 2012 | Somalië, Mogadishu

Het is al weer lang geleden dat ik wat van mij heb laten horen. Dat betekent niet dat er niets gebeurd is, juist het tegen overgestelde! Inmiddels ben ik een maand of zes alweer in Somaliland en de tijd vliegt. Ik begin een kein beetje meer van de cultuur, het land en het programma te begrijpen, al moet ik zeggen dat mijn Somali woordenschat nog steeds beperkt is tot goedemorgen en bedankt... Gelukkig spreken de meeste mensen ook wat Arabisch en daar kan ik iets beter mee uit de voeten!

Ruim een jaar geleden verklaarde de VN dat er een hongersnood in Somalie was. Ook gebieden in Somaliland kenden erge droogte en veel ondervoeding. Op www.medair.nl kun je een verslag lezen over een ‘jaar na dato’. Als Medair hebben we afgelopen jaar keihard gewerkt om levens te redden, levens die kostbaar zijn en waarin we een verschil mogen maken. En hoewel mijn baan erg ver verwijderd is van de dorpen waar we de projecten uitvoeren, wordt ik nog altijd het meest geraakt door de individuele verhalen.

Layla Mohammed Ali is 23 jaar en woonde in Mogadishu met haar man en zes kinderen. Als ze haar leven in Mogadishu beschrijft, zegt ze ‘Angst was mijn gootste vriend, er waren elke dag bommen die mijn vrienden en familie vermoorden. Op een nacht landde er een bom in mijn huis. We hadden onze kinderen al op verschillende plaatsten onder gebracht. We verwachtten dat een van de kinderen zou overlijden, maar hoopten dat de anderen zouden overleven. Laya raakte gewond aan haar been tijdens het bombardement, maar vluchtte naar Somaliland. Haar man bleef achter en probeert geld te verdienen.
Layla kwam terecht in een van de ontheemden kampen in Burao. Haar tweeling was erg ziek en ondervoedt. Medair heeft een voedingsprogramma in verschillende kampen in Burao en ondersteunt ook een aantal klinieken. De tweeling kreeg voeding van het voedsel programma en knapten gelukkig snel op. Layla hoopt dat ze op een dag terug kan keren naar Mogadishu en haar man weer kan ontmoeten.

Helaas loopt het niet altijd goed af. Soms worden kinderen erg laat naar het voedings programma gebracht en soms komt de moeder niet opdagen op de vervolg afspraken. Soms zijn de kinderen zo ziek dat ze opgenomen moeten worden in het zogenaamde stabilisatie centrum. Dit is een afdeling in het ziekenhuis in Burao waar zo’n 20 kinderen opgenomen kunnen worden. Medair werkt samen met het ministerie van volksgezondheid om deze kinderen de juiste hulp te geven. Helaas moeten we regelmatig toe geven aan onze beperkingen. We hebben geen Intensive Care faciliteiten en het is confronterend om te realiseren dat deze kinderen in Nederland zouden overleven en helaas hier overlijden.

Ondanks dat er dit jaar meer regen is gevallen dan vorig jaar, zijn in sommige gebieden nog steeds 1 op de 4 kinderen ondervoed. In de komende weken zullen met de verschillende ministeries en VN organisaties overleggen of Medair wat kan betekenen en of we hulp kunnen bieden.


  • 12 Augustus 2012 - 08:57

    Deborah:

    Hey Rhonda,
    Wat een verhaal. Je kunt je het niet voorstellen dat zoveel kinderen ( en ook volwassenen) ondervoed zijn. En zo'n verhaal geeft je dan even hoop omdat ze goed terecht zijn gekomen. Hopelijk krijgen uiteindelijk alle mensen dat geluk.
    Hier in Nederland schijnt de zon....dat mag ook in de krant. Het is nog mooi groen, maar over 1 maand begint de herfst alweer. Kom je dan weer even een frisse neus halen in Nederland?
    Greotjes, Deborah

  • 23 Augustus 2012 - 17:24

    Judith:

    Hoi Rhonda,

    Ik heb net je verhaal gelezen. Wat mag jij toch mooi werk doen! al zal het soms ook moeilijk zijn en confronterend. We hopen dat jullie veel kunnen blijven betekenen voor de mensen daar.
    Groetjes Judith

  • 23 Augustus 2012 - 22:20

    Els Timmerarends:

    Dag Rhonda,

    Bijzonder om weer een verhaal te mogen lezen wat laat zien waar jullie allen hard voor werken. Bijzonder ook je persoonlijke noot daarin, fijn dat je dat af en toe met ons wilt delen.
    Ik wens je kracht en vertrouwen toe.

    hartelijke goet, Els

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Somalië, Mogadishu

Somaliland

Recente Reisverslagen:

21 Augustus 2013

Mogadishu

13 Mei 2013

Bevallingen

04 Maart 2013

Ondervoeding

14 Februari 2013

Never a dull moment...

14 December 2012

2012
Rhonda

Ik werk als landen directeur voor Medair Somalia/ Somaliland. Wederom een uitdagende baan!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 1181
Totaal aantal bezoekers 80209

Voorgaande reizen:

08 Januari 2016 - 08 Januari 2016

Irak

01 Februari 2012 - 01 Oktober 2013

Somaliland

01 Juni 2010 - 30 Januari 2012

Darfur

12 December 2009 - 03 Januari 2010

Even terug...

01 Januari 2005 - 28 Maart 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: