Oud en Niew in Kenia - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Rhonda Eikelboom - WaarBenJij.nu Oud en Niew in Kenia - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Rhonda Eikelboom - WaarBenJij.nu

Oud en Niew in Kenia

Door: Rhonda

Blijf op de hoogte en volg Rhonda

31 December 2007 | Kenia, Nairobi

De onrusten hier in kenia gaan door, met inmiddels een doden aantal tot over de honderd. Wij hebben net onze derde dag binnen zitten gehad, al zijn vanochtend even een paar collega's naar een van de weinige supermarkten gegaan die open zijn. Willem en Wendy schrijven: "waren daar al rond 10.00 uur toen de winkels open zouden gaan, achteraf bleek dat we er goed aan hadden gedaan dat we zo vroeg waren,… vlees was nagenoeg op, versproducten waren er sowieso niet echt. We zien mensen hamsteren en veel extra producten inslaan, zo gaan er opeens 8 zakken suiker in een karretje en hetzelfde aantal meel en rijst. Ook water wordt heel veel ingeslagen, is men bang dat het water wordt afgesloten? Wij nemen voor de zekerheid ook onze voorzorgsmaatregelen hierin. Als we eenmaal in de rij staan voor de kassa zijn we blij dat onze kar vol is want toen we na 2,5 uur (waarvan bijna anderhalf uur in de rij staan voor de kassa) eindelijk uit de supermarkt kwamen zagen we dat de supermarkt was gesloten en er iedere keer maar een handjevol mensen naar binnen mocht. Het hele parkeerplein stond vol met mensen, een rij tot buiten op het parkeerplein (en dat is lang kunnen we je vertellen). Je voelt je op dat moment heel dubbel, je bent blij dat je voor jezelf eten in hebt kunnen slaan, maar voelt je bijna schuldig voor al die andere mensen die nog staan te wachten en die uberhaupt maar moeten afwachten of ze nog in de supermarkt worden binnengelaten."

Tja en zo gaan wij dus Oud en Nieuw in. Gelukkig hebben we te eten en voelen we ons nog steeds veilig, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de bewakers die heel wat onzekerder zijn over hun familie, huizen en of ze wel te eten hebben als ze naar huis gaan. Ondertussen heb ik met verschillende Keniaanse staff gesproken en allemaal verwachten ze dat dit nog een poosje door gaat. Aangezien Klaas, onze landen directeur, op vakantie is, en ik voor hem waar neem, ben ik momenteel vrienden aan het maken met de rest van de staff door ze te vertellen dat ze nog weer een dag binnen moeten blijven. Ik weet - veiligheid gaat voor alles, maar mensen in hun vrijheid beperken is niet makkelijk! En ik dacht nog wel een gezellig feestje tegemoet te gaan hier in Kenia.....

• 31 December 2007 - 15:58

Maria Burger:

Lieve Rhonda, ik wil je werkelijk heel veel sterkte toewensen met alles wat er nu weer zo onrustig is voor jou en de mensen waar je mee samenwerkt. En natuurlijk al het gevaar ook. Ik denk aan je en zag toch deze tekst en hoop dat je het niet erg vindt dat hij weer in het engels is:
    The future lies before you,
    like paths of pure white snow;
    Be careful how you tread it,
    for every step will show.
    Ik wens je toch nog een rustige jaarwisseling toe en ook voor je collega's. Liefs Maria.

• 31 December 2007 - 17:28

Elja:

Hoi Rhonda,
    Wat vervelend dat je binnen moet zitten.
    Wij moeten hier ook wel binnen zitten maar dan niet omdat het onrustig is, maar zo koud.
    Ben je trouwens ondertussen tante geworden van een nieuw neefje of nichtje 'k heb er niets van gehoord.
    Hé, ik wens je ondanks alle onrust daar toch een gezellige oudejaars avond en heel veel zegen in het nieuwe jaar.
    groetjes Elja

• 31 December 2007 - 17:49

Dorien:

Hoi Rhonda,
    Hopelijk kun je wel een beetje oud en nieuw vieren??
    Groetjes en tot in het nieuwe jaar!!

• 01 Januari 2008 - 07:11

Ruth:

He Rhonda

We hadden hier ook wel een beetje gekke jaarwisseling... Hel was zo mistig dat je de mensen die 5 meter bij je vandaan stonden niet zag.. We hoorden ook wel vuurwerk maar zagen er niets van... Toch hebben we het erg gezellig gehad.. Inmiddels is het aardig op geklaart en nu mag ik weer aan de slag.
    En heel veel suc7 voor 2008

Liefs Ruth

• 02 Januari 2008 - 10:49

Nicolette Silvis:

Hoi Rhonda,
    We hebben veel aan je gedacht! Ook in de Oudejaarsdienst in Beth El (Bapt gemeente)en met Djurre, Ali & jongens toen bij ons 2008 bijna zover was. De nieuwsberichten zijn erg.
    Nee, mensen in hun vrijheid moeten beperken door ze binnen te moeten houden is niet gemakkelijk. Je bent dan niet 'aardig'. Maar achteraf te moeten constateren dat je te slap bent opgetreden in dit soort situaties, dat is erger!
    Geen gezellig feest dus voor jullie. In plaats daarvan schrijven jullie geschiedenis. Net als Jurjen de Groot, die vanmorgen voor radio 1 vanuit Eldoret geïnterviewd werd. Ook een werker van christenorganisatie, wordt met gezin naar Nairobi geëvacueerd.
    En later, bij een ander nieuwsitem klonk op de achtergrond muziek van het lied 'God roept ons...':"God roept ons, in Hem is de kracht die onze zwakheid staalt."
    Liefs,
    Nicolette

• 06 Januari 2008 - 21:20

Marijke Prins:

Hallo Rhonda,
    Heel veel succes en rust toegewenst. Wees voorzichtig maar ook daar zal God jullie beschermen en bewaren.
    Groetjes Marijke