Juba - Reisverslag uit Juba, Soedan van Rhonda Eikelboom - WaarBenJij.nu Juba - Reisverslag uit Juba, Soedan van Rhonda Eikelboom - WaarBenJij.nu

Juba

Door: Rhonda

Blijf op de hoogte en volg Rhonda

03 September 2007 | Soedan, Juba

Terug in Juba is het tijd om eens wat meer informatie te geven over de stad waar ik nu woon. Juba, waar de enige keer dat je niet aan het zweten bent, is ergens in de vijf minuten nadat je gedouched hebt (als je tenminste water hebt om je mee te wassen!).

Doordat Juba nou niet echt de plaats is waar de meeste toeristen heen gaan, zijn er nog veel on ontdekte plekken en is Juba de plaats om heen te gaan als je wilt ontsnappen aan de normale toeristen drukte. In plaats van toeristen, wordt de stad gedomineerd door meer dan 100 hulpverlenings organisaties (NGOs). De populatie van Juba is ongeveer 200,000, alhoewel dat afhankelijk is van met wie je spreekt. Het klimaat is voonamelijk zoning met een gemiddelde temperatuur van 40 to 50 graden. De relatief koele ochten lucht is stoffig, terwijl de zwoele avond lucht extreme stoffig is.
De makkelijkste manier om in Juba te komen is per vliegtuig. Vluchten zijn echter niet goedkoop. Een vlucht vanuit Nairobi (Kenia), Kampala (Oeganda) of Addis Ababa (Ethiopie) kost je waarschijnlijk net zoveel als je ticket vanuit Europa naar Afrika. Het is verboden om scherpe objecten en ontflambare vloeistoffen mee te nemen in je bagage. Er is echter geen probleem om je AK 47 mee te nemen op een vlucht.
Een alternatief is om via de weg naar Juba te gaan. Vanuit Oeganda of Kenia kost dat je ergens tussen vijf dagen en drie maanden, afhankelijk van hoeveel voorspelbare onverwachte op onthouden je zult hebben.

Je hebt een visum nodig om het land binnen te komen, toestemming van de veiligheids dienst als je aankomt, een blauwe visum kaart, een witte visum kaart en elk ander willekeurig document dat ze je kunnen vragen. Prijzen varieren (60 – 200 USD), afhankelijk hoe goed je je charmes kunt gebruiken.

Juba heeft eén asfaltweg, aangelegd in 1972, die vandaag de dag voornamelijk uit gaten bestaat. Alle andere wegen zijn aangelegd op lagen van plastic flesjes of ander aval material.
Een witte 4X4 auto is essentieel. The kleur mag dan absurd lijken, aangezien hij nooit schoon zal zijn, maar het past perfect met alle andere NGO autos en het kan misschien voorkomen dat je beschoten wordt. Als je auto pech hebt, is het waarschijnlijk makkelijker om een nieuwe auto te kopen, aangezien reserve onderdelen niet te krijgen zijn.
Fietsen en motors worden ook vaak gebruikt om rond te rijden in Juba. Altijd herinneren om nooit een helm te dragen, je lichten niet aan te doen en midden op de weg te fietsen.
Je kunt je weg vinden in Juba als je de drie rotondes kunt vinden. De eerste rotonde wordt wel de duiven rotonde genoemd, de tweede de HIV en de derde wordt de andere rotonde genoemd. Verwacht verder geen verkeers borden, helemaal niet voor werk aan de weg en voor grote hopen aarde midden op de rijbaan.

Neem al je geld mee dat je denkt nodig te hebben , aangezien credit cards niet geaccepteerd worden en er geen betrouwbare banken zijn. Amerikaanse dollars kunnen gewisseld worden voor de locale Sudanese ponden. The wisselkoers varieert met hoe ‘groot’ je geld is en wanneer je dollars gemaakt zijn. Het beste zijn $50, $20 of $10 biljetten, gemaakt na 2004. Biljetten met een lagere waarde of biljetten die voor 2004 gemaakt zijn, hebben een lagere wisselkoers.
Prijzen worden soms gemeld in oude Soedanese ponden (1000), Soedanese dinar (100) of nieuwe Soedanese ponden (1). Als je gevraagd wordt om duizend te betalen, is het waard om na te gaan welke valuta bedoeld wordt!

Juba staat op de tweede plaats van duurste steden in de wereld. Weersta de gewoonte om prijzen om te rekenen naar Euros, tenzij je niets wilt kopen. Verwacht hoge prijzen. Een pot Nutella kost bijvoorbeeld 15 euro, voor een kip (levend of geslacht) betaal je 20 euro.
Al het drinkwater moet gekookt en gefilterd worden, en smaken naar chlorine voordat je het kunt drinken. Chemicalien die in Nederland verboden zijn, kunnen hier gekocht worden om de smaak en kleur van het water te verbeteren. Dit helpt je om de minimale 5 liter water per dag te drinken, zodat je in elk geval een keer per dag naar de wc kan.
Verwacht dat voor overnachten in een gastenhuis/ tent, je minimal evenveel betaald al seen goed hotel in Nederlans. Electriciteit en water is soms beschikbaar.

Juba heeft een ziekenhuis. Als je ergens tussen 11uur ‘s morgens en 1 uur ‘s middags gaat, heb je kans om gezien te worden bij een dokter. Vertrouw er niet teveel op, al helemaal niet op Woensdag. Voorkomen is waarschijnlijk beter dan genezen!

Een grote variatie van soldaten kan gevonden worden in Juba. Neem geen foto’s. Echt niet. Je kunt de verschillende groepen herkennen aan hun petten: rode pet = Joint Intetgrated Force ( combinatie van het noord en zuid Soedan leger), groene pet = SPLA (zuid Soedan leger) blauwe pet = lokale politie/ verkeers regelaar, stro hoed = undercover agent, gele pet = bezoeker uit Nederland die van gele peten houdt.
Elk gespek met lokale mensen, zelfs een simpele vraag, moet vooraf gegaan worden door een conversatie over je dag, gezondheid, directe en indirecte familie. Ondertussen wordt er een vriendelijke hand druk gegeven, die ergens tussen 20 seconden en 5 minuten stand houdt (afhankelijk van hoe lang je gesprek duurt). Als je met iemand afspreekt op een bepaalde tijd, verwacht dan dat iemand komt opdagen of op tijd of in de vier uur die volgen op dat tijd stip.
Honden, geiten (of schapen?), vliegen, ratten, hagedissen en egels zijn de voornaamste dieren in Juba. Je komt ze vooral tegen als je ze probeert te ontwijken op de weg (of juist niet)
Al met al zeer de moeite waard om eens een bezoek te brengen aan Juba en avonturen te beleven die geen enkel resi bureau je normaal gesproken biedt!

• 03 September 2007 - 17:59

Sjanie:

Lieve Rhonda
    Leuk om even weer iets van je te lezen. Je schrijft erg leuk. Je leeft in een heel andere wereld als wij en dienen de zelde Heer daar waar we zijn. heel bijzonder!!!

liefs Sjanie

• 03 September 2007 - 20:33

M.Burger:

Lieve Rhonda, wat kun je veel levenservaring opdoen onder alle omstandigheden en jezelf trainen onder druk een mens te worden die standvastig haar werk kan blijven doen. Geweldige eigenschappen die in een mens steeds sterker kunnen worden door alle ervaringen steeds weer opnieuw opgedaan. Het lijkt mij zo mooi om zoveel aan te kunnen voor je medemensen en daarin te blijven staan in wie je bent. Liefs van Maria.

• 04 September 2007 - 12:04

Henk:

Dear Rhondha,

We will add yor findings to the 2008 Lonely Planet Sudan edition. Could you please send the details regarding "Hotel Medair" and restaurant "Chez Rhondha"?

• 05 September 2007 - 09:54

Rob:

Hallo Ronda - ik heb zelf mil. collega's in zuid Soedan zitten.
    Je stuk over Juba is leuk en geeft een goed beeld van hoe je daar je werk moet en kunt doen.
    Ik weet niet hoe lang je daar blijft maar ik zal de verhalen blijven volgen. Suc6 met je werk en probeer idd maar gezond te blijven.

Grtz,

Rob

• 21 September 2007 - 13:28

Irma:

Ik lees je verhaal nu denk ik voor de derde keer en iedere keer lig ik helemaal blauw, omdat je zo geweldig leuk kan schrijven. Echt, dit stuk moet je uitgeven!
    Leuk om je van de week weer eens 'life' te hebben gesproken, maar dit wilde ik je ook nog even zeggen: naast alle organisatorische talenten, heb je ook nog de gave van begenadigd, uitermate grappige schrijfster!

Liefs. Irma