Melut - Reisverslag uit Khartoem, Soedan van Rhonda Eikelboom - WaarBenJij.nu Melut - Reisverslag uit Khartoem, Soedan van Rhonda Eikelboom - WaarBenJij.nu

Melut

Door: Rhonda

Blijf op de hoogte en volg Rhonda

22 Augustus 2007 | Soedan, Khartoem

Momenteel ben ik in Melut in het noorden van Zuid Soedan. Een paar jaar geleden was deze plaats eigenlijk onbereikbaar vanwege het conflict tussen noord en zuid Soedan. Soedan heeft nog een lange weg te gaan als het aankomt op vrede, maar de toegankelijkheid van plaatsen is zeker verbeterd!
Sinds Maart heeft Medair hier een programma, waarmee we gezondheids zorg bieden aan zo’n 50,000 mensen, schoon drink water in verschillende omliggende dorpen en training aan dorps leiders. Ik ben hier nu voor ruim een week, om mee te helpen in een training die we doen voor gezondheids werkers en te evalueren hoe het programma erbij staat.

Dinsdag middag geef ik les aan de gezondheids werkers en we zijn druk bezig om de verschillende protocollen te bestuderen, als Ruben binnen komt. Ruben leidt momenteel het hele project en hij heeft een brief bij zich. De brief komt van de lokale politie en commandeert Ruben om op stel en sprong op het politie bureau te komen. Komt hij niet direct, dan komen ze om hem te arresteren....Regel nummer een is natuurlijk dat je niet alleen naar de politie gaat, maar altijd iemand mee neemt als getuige. Aangezien ik de meest senior staff ben op dat moment, vraagt hij of ik mee kan. Wel, veel keus heb ik niet. Een collega neemt de lessen over en ik ga met Ruben mee. Het is 10 minuten lopen naar het politie bureau en onderweg vertelt Ruben me wat er aan de hand is.
Een week geleden had Ruben een van de bewakers (Simon) gevraagd om mee te helpen om een boot uit te laden. Simon had geweigerd, dat hoorde niet bij zijn werk was zijn reactie. Daar had Ruben een beetje een ander idee over, en aangezien dit niet de eerste keer was dat Simon ingewikkeld was om mee te werken, besloot Ruben om Simon een officiele waarschuwings brief te geven. Simon weigert deze te tekenen , Ruben is het zat en besluit dat genoeg genoeg is en ontslaat Simon op staande voet. Simon heeft vervolgens een klacht ingediend bij de politie dat we hem zijn salaries niet willen betalen.
Inmiddels zijn we bij het politie bureau aangekomen – het is een korte samenvatting van wat zich afgespeeld heeft. Ik ga nog snel even alles na met Ruben: wat zegt Simon’s contract, wat zegt de Soedanses wet hierover (die blijkt er niet te zijn – wat het of simpeler of ingewikkelder kan maken!) en hoe lang heeft Simon met ons gewerkt?

Aangezien ik niet al te veel vertrouwen heb in het rechtsysteem hier in Soedan, zeg ik een snel schiet gebedje! We lopen het politie bureau binnen – langs verschillende politie agenten met hun AK 47 in de aanslag – en na de brief overhandigd te hebben, worden we naar een van de kamers geleidt. Al snel komt er een politieman binnen en begint een Arabisch vragenvuur. Ik overweeg even of we ons op een advocaat ofzo moeten beroepen, maar besluit dat dat waarschijnlijk niet zo gepast is. Ruben spreekt gelukkig vloeiend Arabisch en ik vang op waar het ongeveer over gaat. Nadat Ruben z’n verhaal heeft gedaan, gaat de politie man op zoek naar Simon. Die blijkt inmiddels spoorloss verdwenen en dat werkt in ons voordeel. De politie man is geirriteerd dat Simon een klacht heeft ingediend tegen een organisatie die hulp biedt en het feit dat Simon nu nergens te bekennen is. We worden verzocht (dit keer vriendelijk, zonder dreiging van arrestatie!) om morgen terug te komen.

Vandaag zijn we terug gegaan en de politie heeft besloten dat de klacht ongegrond is, Simon krijgt een berisping en wij kunnen vrij uit gaan!
Nooit een saai moment hier in Soedan!

  • 22 Augustus 2007 - 18:17

    Roelie De Vos:

    Lieve Rhonda,
    Erg leuk om op de hoogte gehouden te worden van je belevenissen die ik via je website kan lezen. Fijn dat het avontuur met de politie met een sisser is afgelopen. Je bent een moedige meid.

    Liefs, tante Roelie

  • 22 Augustus 2007 - 19:18

    Jens:

    Hallo Rhonda,
    Spannend verhaal. Goed dat Simon niet kwam opdagen. Wij zijn druk met de voorbereidingen rond de trouwerij van Eelco en Melody volgende week donderdag. Daarna wordt het rustig in huize Akker.
    De zomer lijkt al weer voorbij. Het wordt al weer vroeger donker en er komt nog steeds water uit de lucht. Succes met les geven. Groetjes uit Hoogeveen.

  • 26 Augustus 2007 - 19:21

    M. Burger:

    Lieve Rhonda, ik moest steeds aan je denken bij deze tekst: Like the coolness of snow at harvest time is a trustworthy messenger to those who send him; he refreshes the spirit of his masters.
    Ik heb diep respect voor alles wat je doet. Liefs van Maria.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rhonda

Ik werk als landen directeur voor Medair Somalia/ Somaliland. Wederom een uitdagende baan!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 239
Totaal aantal bezoekers 80288

Voorgaande reizen:

08 Januari 2016 - 08 Januari 2016

Irak

01 Februari 2012 - 01 Oktober 2013

Somaliland

01 Juni 2010 - 30 Januari 2012

Darfur

12 December 2009 - 03 Januari 2010

Even terug...

01 Januari 2005 - 28 Maart 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: