Kerst - Reisverslag uit El Geneina, Soedan van Rhonda Eikelboom - WaarBenJij.nu Kerst - Reisverslag uit El Geneina, Soedan van Rhonda Eikelboom - WaarBenJij.nu

Kerst

Door: Rhonda

Blijf op de hoogte en volg Rhonda

26 December 2009 | Soedan, El Geneina

Het is buiten zo'n 30 graden, de zon schijnt en het is kerst! Altijd een rare gewaarwording in Afrika.
Dit jaar zijn we zo waar 4 dagen vrij met Kerst en is het rustig (en kunnen we dus echt vrij nemen!). Afgelopen donderdag hadden we alle nationale staff uitgenodigd om samen met ons kerst te vieren. 's Ochtends druk bezig geweest met koekjes bakken en alles klaar te maken om de Soedanezen een glimp van kerst te laten zien. 's Middags zit de veranda vol, sommigen hebben hun familie mee genomen, en samen genieten we van al het lekkers, maar bovenal van elkaar. Kerts is echt een feest van ons als expats, normaal gesproken wordt het niet echt gevierd hier in Soedan. En dus nemen we deze gelegenheid om ook een beetje uit te leggen wat kerst is. Osman leest het verhaal van Jezus' geboorte voor in het Arabisch en samen zingen we een aantal kerstliederen. De sfeer is gemoedelijk! Op het eind staaf Ali op en geeft aan dat hij graag een speech wil geven. Hij werkt nog niet zo lang bij Medair maar hij is onder de indruk van hoe we met elkaar omgaan. Dit zouden we veel vaker moeten doen. En dan heeft hij het niet over het feestje zelf, maar over het feit dat we als moslims en christenen nasst elkaar kunnen zitten. Niet kijken naar de verschillen, maar juist naar wat we gezamelijk hebben. Afgelopen week was hij in de moskee geweest en de Imman had gepredikt over respect voor elkaar en het respecteren van christenen terwijl ze kerst vieren. Kijk, en dat hoor je nou niet op het nieuws...

Gisteren hebben we als team kerst gevierd. Een uitgebreid ontbijt, gevolgd met een soort van kerkdienst. Samen zingen we een aantal aloude kerstliederen, in verschillende talen, en luisteren we naar een kerst boodschap (handig internet!). En dan is het tijd om cadeautjes uit te wisselen. Het leuke hieraan is dat we niet echt de mogelijkeid hebben gehad om inkopen te doen (de markt hier in El Geneina is een 'no go' voor ons als blanken). Dus geven we elkaar wat we al hebben en zijn we creatief in het vinden van cadeautjes. Een doosje sigaren, een gezichtsmasker, een zakje snoep...We hebben in elk geval veel lol samen!
's Middags gebruiken we om het kerstmaal voor te bereiden. Onder het voorbereiden hoor ik een aantal keren geweerschoten, ver weg, maar wel een aantal rondes achter elkaar. Het maakt mij alert, ik zet de radio aan zodat we kunnen horen of er een advies gegeven wordt om bijvoorbeeld binnen te blijven. Dat valt mee en 's avonds zitten we bij kaarslicht te dineren. Terwijl we genieten van het kerstdiner, horen we een aantal geweerschoten, dit keer erg dicht bij. We staan al in de startblokken om ons kerstmaal in de 'bunker' voort te zetten, als de geweerschoten weer stoppen. We horen nog kinderen buiten spelen en ook de bewakers zijn rustig. Een teken dat het gevaar weer geweken is! We genieten verder van de maaltijd, van elkaar en een verder rustige maaltijd! Merry Christmas!

• 26 December 2009 - 12:27

Jannie:

Wat vreemd lijkt me: 30 graden met Kerst. Hier ia het nu sneeuwvrij en zowaar een zonnetje erbij.
    Veel plezier en succes daar nog.
    Groetjes Jannie

• 26 December 2009 - 19:56

Corina:

Ha die Rhonda,
    Wat leuk die foto's. Het teamhuis is wel veranderd zeg! Zo te zien hebben jullie het niet al te warm 's avonds, gezien die dekens, maar er is nu wel warm water toch? Mooi, hoe jullie de kerst gevierd hebben. Doet me denken aan een paar jaar terug, toen we de Jesus-film lieten zien.
    Geniet er nog even van, voor je het weet zit je weer in burgerlijk Amersfoort :-)

• 27 December 2009 - 14:52

Nicolette:

Hoi Rhonda,

Misschien is jullie kerstviering wel veel meer reëel dan die van ons in het vredige Hoogeveen. Ik bedoel: op Jezus'leven werd ook meteen al geloerd; die vlucht naar Egypte was niet voor niets en de kindermoord van Bethlehem... dat lijkt me in Sudan goed voor te stellen.
    Prachtig om dan samen met moslims Kerst te kunnen vieren.
    En leuk dat we je zo even kunnen zien op die foto's!
    Heel veel goeds en tot het volgende verhaal.
    Liefs,
    Nicolette

• 27 December 2009 - 17:36

Grietje:

Hallo Rhonda.

Het gaat goed met je familie overigens.
    We hebben ze gisteren gezien en gesproken.
    Nog 7 nachtjes slapen en je komt terug?

Groetjes Grietje.

• 27 December 2009 - 20:02

Els Timmerarends:

Hoi Rhonda!

Net even bijgelezen; wat een belevenissen. Je zit er weer middenin, alsof je er maar kort tussenuit was geweest. De kerstviering: een bijzondere viering, zó essentiëel. En het werk er omheen als vanouds..!
    ( waar lag Bosch en Duin ook alweer..?)
    Ik wens je een mooie en rustige jaarwisseling.

groet, Els

• 29 December 2009 - 15:25

Janneke:

Bijzonder, zo'n kerst.
    Maar, de essentie heb je wel te pakken daar.
    Het eten ziet er aanlokkelijk uit..
    Een goede jaarwisseling gewenst vanuit Bosch en Duin. Ik vind het leuk dat je weer terug komt, al denk jij daar waarschijnlijk heel anders over.

Hartelijke groet, Janneke

• 30 December 2009 - 16:14

Joke:

Hey Rhonda,

..Een kerst om niet meer te vergeten!
    2009....zogoed als verleden. 2010...bijna het heden. 365 nieuwe dagen, die om gezondheid en geluk vragen.Een Goede jaarwisseling.
    Lfs Joke

• 30 December 2009 - 17:33

Trijnet:

Hoi meid,
    nog 1 dag en dan is het 2010!! Ik wens je een fijne jaarwisseling toe
    Leuk die foto's. Heb je ook aan de watrepijp gelegen?

Tot in Bosch en Duin
    Groetjes