De eerste dagen - Reisverslag uit El Geneina, Soedan van Rhonda Eikelboom - WaarBenJij.nu De eerste dagen - Reisverslag uit El Geneina, Soedan van Rhonda Eikelboom - WaarBenJij.nu

De eerste dagen

Door: Rhonda

Blijf op de hoogte en volg Rhonda

17 December 2009 | Soedan, El Geneina


Zo de eerste dagen zitten er op. Ik heb mijn eerste rondje in Geneina gemaakt om wat mensen te ontmoeten en dat voelt heel goed. Bij verschillende andere hulpverleningsorganisaties even kennis gemaakt en kennis gemaakt met wat mensen bij UNAMID. UNAMID zijn de blauwhelmen hier in Darfur en een van hun kerntaken is veiligheid van hulpverleningsorganisaties. Goed om goede contacten mee te hebben dus!
En natuurlijk heb ik tijd genomen om de nationale staff weer te ontmoeren. Wat zijn er nog veel die al die jaren trouw met Medair gewerkt hebben en nog steeds een hart hebben voor de mensen van Darfur. Adam is een van hen. Hij werkt al sinds het begin van 2001, toen Medair begon te werken in Darfur, met Medair. En hij heeft veel meegemaakt. Hij is gekidnapt geweest (jaren geleden, don’t worry :)), kent Darfur op zijn duimpje (en iedereen kent hem!) en blijft gepassioneerd om met Medair te werken. Heerlijk om met zulke mensen te mogen samen werken!
En op mijn eerste dag hier, krijg ik gelijk al te maken met een laantal leuke uitdagingen. Via de VN kreeg ik een waarschuwing voor een geplande demonstratie morgen van de oppositie. Afgelopen dagen zijn er meerdere gelijksoortige demonstraties geweest in het land en het is niet altijd even vredig verlopen. Dan ligt er dus gelijk de vraag wat wij gaan doen. We hebben een training gepland voor verloskundigen in het centrum van Geneina – laten we dit door gaan? Hoe groot is de kans dat dit uit de hand loopt? Wat is wijsheid? Ik merk weld at ik het nog niet verleerd heb :) Ik praat met een aantal nationale staff en vraag hen wat zij gehoord hebben en wat zij denken dat we moeten doen. We besluiten de training door te laten gaan, maar met een aantal extra voorzorg maatregelen. Een auto blijft stand-by zodat er makkelijk geevacueerd kan worden, we spreken af regelmatig radio contact te hebben en vooral te kijken hoe de situatie zich ontwikkeld. Ik bel nog even met het hoofdkantoor in Khartoum om te checken of ik overal aan gedacht heb endat blijkt zo te zijn. We zullen zien hoe een en ander zich ontwikkeld.
Mijn tweede grote uitdaging is dat HAC (een overheidsinstelling die zich voornamelijk bezig houdt met coordinatie van hulpverleningsorganisaties) mij op het matje riep. We hebben nog geen werkplan voor 2010 ingediend en dat had wel gemoeten. Mij is niets bekend, en ik krijg wel geteld 24 uur om het in te leveren…Tja, welkom terug in Soedan! Gelukkig hebben we al wel jaarplannen voor de verschillende donoren, dus dat kan ik goed gebruiken als uitgangspunt. Ik ga er maar eens mee aan de slag!


  • 17 December 2009 - 08:31

    Leon En Sandra:

    Mooie verhalen alweer ;-) volgens mij is het net alsof je niet bent weggeweest en zo te zien is de wijze van werken nog steeds hetzelfde!!
    Succes met je werkplan en tot het volgende berichtje. Liefs Leon en Sandra

  • 17 December 2009 - 09:24

    Ysebrand En Sigrid:

    Gelukkig hou je zelf niet van stilzitten, en heb je dus weer genoeg te doen. Fijn dat alle contacten tot nu zo goed en soepel verlopen. Veel succes met je werkplan en Gods zegen toegewens

    groet

    Ysebrand en Sigrid

  • 17 December 2009 - 09:38

    Grietje:

    Leuk Rhonda dat we deelgenoot mogen zijn van je belevenissen.
    Een goede tijd toegewenst.
    Grietje.

  • 17 December 2009 - 18:05

    Nicolette:

    Hoi Rhonda,
    Jammer dat je nu geen tijd hebt om je reacties te lezen vanwege de deadline voor het jaarplan. Mij was altijd verteld dat het in Afrika langzaam langzaam ging, maar dat geldt blijkbaar niet voor overheidsinstellingen. Mooi verhaal over Adam. Bemoedigend. Goede training met de verloskundigen gewenst!!
    Weet je al dat er hier sneeuw ligt? Meteen paniek, je kent het. ;-)Wat een verschil.
    Maar buiten is het prachtig!
    Liefs,
    Nicolette

  • 17 December 2009 - 20:17

    Corine T:

    Wat leuk om je zo te volgen..Succes en geniet ervan!
    Corine TEunissen

  • 18 December 2009 - 12:13

    Joke:

    Hey Rhonda,

    Zo te lezen zit je er weer goed in...geweldig!!
    Heel veel succes met alles!!

    Ene geniet van het warme weer...!!

    Groetjes en liefs v Joke
    uit het mooie witte Nedeland!

  • 18 December 2009 - 12:18

    Jan David En Gerry:

    Tsjonge Rhonda, je zit er weer helemaal middenin. Fijn om je verslagen te lezen. Een gezegende en veilige tijd toegewenst!

  • 18 December 2009 - 20:14

    Janneke Snijder:

    Rhonda je bent een kanjer


  • 19 December 2009 - 13:52

    Tante Roelie:

    Lieve Rhonda,
    Fijn om deelgenoot te mogen zijn van je mooie en spannende verhalen. Bedankt!
    Verder, fijne kerstdagen en een in alle opzichten gezegend 2010.

    Liefs, tante Roelie

  • 20 December 2009 - 21:49

    Petra:

    Jaja....dat klinkt allemaal erg vertrouwd! Leuk dat die training er nog steeds is! Groet aan Adam, ja, fantastische man...en succes daar hoor. Netjes gedragen he bij de HAC enzo ;.)

  • 21 December 2009 - 11:09

    Dorien:

    Succes!!
    alvast fijne dagen!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rhonda

Ik werk als landen directeur voor Medair Somalia/ Somaliland. Wederom een uitdagende baan!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 270
Totaal aantal bezoekers 80282

Voorgaande reizen:

08 Januari 2016 - 08 Januari 2016

Irak

01 Februari 2012 - 01 Oktober 2013

Somaliland

01 Juni 2010 - 30 Januari 2012

Darfur

12 December 2009 - 03 Januari 2010

Even terug...

01 Januari 2005 - 28 Maart 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: