Ode aan de bewakers! - Reisverslag uit Juba, Soedan van Rhonda Eikelboom - WaarBenJij.nu Ode aan de bewakers! - Reisverslag uit Juba, Soedan van Rhonda Eikelboom - WaarBenJij.nu

Ode aan de bewakers!

Door: Rhonda

Blijf op de hoogte en volg Rhonda

25 September 2007 | Soedan, Juba

Ik zit rustig een filmpje te kijken op mijn vrije dag, als ik ineens een wolk stof zie opwaaien in de tuin. Ik kijk naar buiten en zie een heel leger apen vrolijk in de bomen zitten. Tijd om ramen en deuren dicht te doen! Terwijl ik naar de woonkamer loop, zit er al een eerste aap op de eetkamer tafel en hij pakt vrolijk een banaan en eet die pontificaal op! Tja wat doe ik nu? Op deze momenten ben ik blij dat we bewakers hebben die wel raad weten met die apen!
Ook op andere momenten ben ik blij met bewakers. Ze zijn er niet alleen om de kans op inbraak en overval te verkleinen, maar voor mij zijn ze er vooral op momenten dat er weer eens ongedierte rondkruipt in ons huis waar ik me geen raad mee weet. Ik ben nog steeds geen held als het aankomt op spinnen, ratten en slangen en blijf dan ook het liefst op een afstandje! In Juba hebben we last van vele ratten in ons huis en hoe hard we ook ons best doen om er van af te komen, dat is nog steeds niet gelukt. Een aantal weken geleden waren we aan het eten, toen John een rat zag. De vorige rat ontsnapte tussen mijn benen door, nu weet ik wel beter. Ik zit bovenop een stoel! Gelukkig heeft Angelo dienst als bewaker en hij heeft zich al eerder moedig bewezen met ratten. Hij komt al snel binnen, gewapend met een stok. Helaas is die rat natuurlijk nergens meer te bekennen. Maar ik weet dat hij er is en kom niet van die stoel af voordat die rat gepakt is. John, mn collega, krijgt een beetje meer moed en gaat samen met Angelo op zoek naar de rat. John heeft inmiddels de stok overgenomen en ik vraag me af of hij de rat gaat dood maken. Ineens komt de rat weer tevoor schijn en is John verdwenen met de stok. Tja, niet echt handig. Of je bent moedig en blijft ook als die rat tevoorschijn komt, of je zit net als ik boven op een stoel (ik negeer even dat ratten makkelijk omhoog kunnen kruipen!). Uiteindelijk lukt het Angelo om de rat in een hoek te drijven en met de stok doorboort hij de rat. Pas als ie echt dood is, kom ik ook dichterbij. Ik verbaas me er weer eens over hoe groot de ratten hier zijn! En opnieuw staat mijn besluit vast om ver bij ratten vandaan te blijven. De volgende dag naar de markt om maar weer eens een pot rattegif te kopen!

En als we geen ratten, apen, slangen of wat dan ook hebben, zit ik regelmatig met de bewaker onder de boom om mijn Arabisch wat te oefenen. Het is haast jammer dat iedereen zo goed Engels spreekt, ik kom er haast niet aan toe om wat Arabisch te spreken. Maar met de bewakers kan ik zo gesprekjes hebben over het weer (natuurlijk als echte Nederlander!), familie, het eten en soms kom ik nog een beetje verder.
En ze zijn er om het houtskool vuur aan te krijgen, als er weer eens geen gas te krijgen is, de watertank op te vullen als er de waterleiding het opgeeft en om de generator te aan te zetten als de electriciteit het weer eens begeeft.
Tja, het leven zonder bewakers zou er heel anders uitzien!

  • 25 September 2007 - 13:41

    Henk:

    Ha Rhondha,

    Een makkelijke missie zo te lezen deze keer; beetje spelen met de plaatselijke huisdieren, beppen met de bewakers, romans schrijven voor de website, modderbaden. Wordt er bij medair nog wel gewerkt?

    Hi,hi, just kidding. leuke stukjes schrijf je. By the way in gaza geen last van slangen, ratten of apen. Slecht raketten, nachtelijke bombardementen en eindeloze controles bij checkpoints.

  • 25 September 2007 - 17:03

    Jan Wie? Ja Die!:

    Dat had je een paar jaar geleden niet gedacht he dat je nog eens bewakers zou hebben en kunnen gebruiken. Goed dat ze er zijn.

    Zo'n aap in je kamer klinkt leuk maar is zo te horen niet echt leuk. En ratten kan ik me voorstellen dat je het dan hogerop zoekt. Dan kan ik wel gissen wat er gebeurd als er slangen in huis zijn.

    Rhonda, ik sluit me aan bij de andere schrijvers, je schrijft prettig!

  • 26 September 2007 - 08:08

    Ysebrand En Sigrid:

    Hallo Rhonda
    Kinderen zijn soms ook net apen, en ik hoor nu wel dat apen dus ook net als kinderen zijn, ondeugend, en dingen doen die niet mogen. Maar als ik jou verhaal zo hoor, dan prefereer ik toch nog maar weer mijn kinderen, ook al zijn het dan soms net apen. Wat die ratten betreft, ja niet echt prettig, maar aan de andere kant, houd het je wel lenig, zo in snel tempo stoel op en af. Ik kan me je angst wel wat voorstellen, het zit hem denk ik het meest in het schrikeffect. ze zijn zo enorm snel die beesten. Het neveneffect dat dit allemaal heeft voor jou en de bewakers is denk ik wel goed, je kan zo toch een goede band opbouwen, en moet je maar denken: heb je ook nog eens wat anders om over te kletsen als over het weer.
    We hopen dat je ondanks deze dingetjes je plekje wel hebt gevonden in Sudan, en dat de Heer je zal helpen in alle dingen die je daar voor Hem mag doen.

    groetjes

    Ysebrand en Sigrid

  • 26 September 2007 - 13:40

    Maria Burger:

    Dag Rhonda, deze bewakers komen zeer zeker ode toe, want zij stellen jou in staat je werk te kunnen doen en daarom zijn ze zo waardevol. Heel vaak verwacht je dingen in het leven die uit een hele andere hoek komen en zo bijzonder kan zijn in je leven. Je bent verder zeer moedig in alles wat je doet en lijkt wel een sterke boom, geplant aan waterstromen waarvan het loof nooit kan verwelken. liefs van Maria.

  • 27 September 2007 - 08:11

    Nicolette Silvis:

    Hoi Rhonda!
    Wat een prachtig verhaal! Kunnen jullie niet een poes nemen? En dan ook een beetje één van formaat? Als je dan een film kijkt met zo'n snorrend beest op je schoot die alles wat beweegt achterna gaat...
    Zo te lezen komt er in de verhoudingen op deze manier een goede balans: de bewakers hebben wellicht wat ontzag voor injectiespuiten en jij voor hun rattenvangerstalent.
    Voor Sinterklaas wat dartpijltjes vragen en die goed leren gooien - in diezelfde vrije tijd waarin je nu de film keek, misschien is dat ook een idee. Wij hebben wel eens iemand te logeren gehad die een hele dikke harige spin in de garage kon 'doodschieten' met schiettuig uit twee of drie postelastieken.

    Hoe is het met de overstromingen en hebben jullie de epidemieën een beetje in kunnen dammen?
    Liefs,
    Nicolette

  • 04 Oktober 2007 - 21:35

    Tante Enny:

    Hallo Rhonda, door onze verhuizing was ik even vergeten dat we op deze manier contact met jou konden hebben. Nu Elske ook naar Africa is vertrokken en haar eigen website heeft geopend op deze manier ontdekte ik deze mogelijkheid.
    Je hebt wel een heel speciaal leven op dit moment he? Bijzonder hoor !
    Groetjes, ook van oom Jacob.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rhonda

Ik werk als landen directeur voor Medair Somalia/ Somaliland. Wederom een uitdagende baan!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 260
Totaal aantal bezoekers 80284

Voorgaande reizen:

08 Januari 2016 - 08 Januari 2016

Irak

01 Februari 2012 - 01 Oktober 2013

Somaliland

01 Juni 2010 - 30 Januari 2012

Darfur

12 December 2009 - 03 Januari 2010

Even terug...

01 Januari 2005 - 28 Maart 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: